Dnevnik zabluda
Kultura i "preduzetništvo"
Piše Slobodan Maldini
Zbog novog Zakona o kulturi više od šezdeset institucija
kulture u Srbiji izgubilo je povlašćeni status. Novim zakonom ukidaju se
ustanove kulture od nacionalnog značaja, a naše najznačajnije kulturne
institucije poput Narodnog muzeja, beogradskog Narodnog pozorišta, Narodne
biblioteke Srbije ili Jugoslovenske kinoteke izgubile su nacionalni status. Donedavno pod zaštitom države, ove ustanove
u kulturi sada su prepuštene sebi samima, odnosno tržištu. A svima je poznato
da tržište u visokoj kulturi u Srbiji jedva postoji. Nema nezavisnog projekta u našoj, ali i u svetskoj
vrhunskoj kulturi koji je profitabilan. U poplavi popularne subkulture, naša
kultura je odavno izgubila značaj, a bavljenje kulturom danas se u Srbiji ne
isplati. Nakon što je i država digla ruke od finansiranja svojih institucija u
kulturi, neminovna je njihovo propadanje. Ove ustanove će ubrzo morati da
menjaju svoju programsku politiku i da je prilagođavaju tržištu koje favorizuje
nekulturu, ili će biti suočene sa nestankom. U bliskoj budućnosti postoji
mogućnost da ove institucije budu privatizovane, a to će biti kulturni krah
našeg društva. Međutim, da li je ovaj zakon isključivi krivac urušavanja naše
kulturne scene?
Tokom
proteklih decenija mnoge naše kulturne institucije - kulturni centri, pozorišta
i galerije - suočene sa finansijskim teškoćama okrenule su se programima koji
nemaju vezu sa kulturom. U objektima kulture nikli su kafići, čak i noćni klubovi
zatvorenog tipa. Po pravilu, radi se o ustupanju elitnih prostora kulturnih
ustanova preduzetnicima - restoraterima i kafedžijama - koji u njima razvijaju
biznise koji nemaju dodirne tačke sa programima u kulturi. U cilju
preživljavanja, mnogi kulturni centri su odavno rešili da naplaćuju izlaganje u
svojim galerijama. Mladi umetnici nemaju novca da zakupe galeriju, a bogati
zakupci najčešće nisu kvalitetni stvaraoci. I tu dolazimo do apsurda, jer
kulturne ustanove počinju da budu mesta širenja kiča i šunda.
Na našoj kulturnoj sceni odavno umetnici nemaju uticaj.
Iako smo proteklih godina svedoci pojačanog interesovanja za umetnost
socijalističke Jugoslavije od strane kulturnih institucija na Zapadu, posebno
Muzeja moderne umetnosti u Njujorku, teško da su to osetili i naši umetnici.
Njihova dela, zaboravljena u depoima naših kulturnih centara, našla su se u
rukama "kulturnih preduzetnika" koji ih skupo prodaju u inostranstvu.
U isto vreme, pojavili su se i falsifikatori dela naših savremenih umetnika, čiji
su falsifikati dospeli i u muzeje, na pr. u SAD. Falsifikati su predmet
povećanog interesovanja špekulanata u regionu, kao na pr. "meanderi" Julija
Knifera (na slici), koji se prodajui na Zapadu. Danas se sve više falsifikuju i
drugi, srpski savremeni umetnici. Međutim, oni sami od svoje umetnosti nemaju
ništa.
No comments:
Post a Comment