DNEVNIK ZABLUDA
BESMISLENE INVESTICIJE
Piše Slobodan Maldini
Pre dve godine u Beogradu je bila aktuelna vest o rušenju
bespravno podignutog objekta "Sveti Nikola" na Vidikovcu. Ime sveca sugerisalo je na verski,
duhovni, ili kulturni objekat. Međutim, ispostavilo se da se radi o
"javnoj kući". Vlasniku nelegalnog objekta tada je suđeno zbog
navodne trgovine ljudima. Posle spektakularnog rušenja "bordelja",
vlasnik je iz zatvora dobio spor protiv SO Rakovica, tužeći opštinu što je
bespravno srušila njegov objekat, nakon čega je opština dobila sudsku presudu po
kojoj treba da ponovo sagradi istu kuću. Ovo je samo jedan primer koji pokazuje
haos u kojem živimo.
Pored gradnje apsurdnih
građevina neverovatnih namena, u Beogradu su često donošene pogrešne investicione
odluke koje građane skupo koštaju. Beograd je pozornica urbanističkih grešaka
dosadašnjih vlasti koje imaju dugotrajne posledice. Poput kuće "Sv.
Nikola", prestonica je prepuna besmislenih građevina. Razvoj grada retko
prati planove, već je posledica sticaja okolnosti i trenunih, često neverovatnih
odluka. Pomenuću samo neke primere. Most na Adi je vrhunac neodgovornosti.
Ova "skalamerija" od 500 miliona evra ne samo da nema svrhu
postojanja, već predstavlja "rupu bez dna", jer zahteva nove
besmislene objekte: tunel ispod Senjaka i nadvožnjak dužinom Novog Beograda.
Nepotreban stub mosta predstavlja konstruktivni problem koji je rešen uz pomoć strane
tehnologije i brda novca. Stub je definitino unakazio panoramu grada, koja je
sada "okovana kajlama" kroz koje ne mogu da prolete ni jata pataka
koja se tradicionalno skupljaju na Adi.
Železnička stanica "Prokop" je još jedan primer
bacanja para. Stešnjena između mosta i dva tunela, ona nema prostornih i
saobraćajnih preduslova ni mogućnosti da vrši funkciju željezničkog čvora
grada. Ova ogromna investicija je napuštena već 30 godina, što po sebi govori o
funkcionalnoj neodrživosti te građevine.
Impozantna metro stanica "Vukov spomenik" (na
slici) nažalost neće postati stanica Beogradskog metroa. U urbanističkom planu iz 2003. projekat metroa je
napušten u korist lakog šinskog sistema. Sama stanica ne bi ni mogla da bude
deo metroa, jer je izgrađena kao stanica železnice, pa bi morala da se rekonstruiše.
1993. je najavljeno
da će Beograđane naredne zime toplovodom od Obrenovca grejati obrenovačka
termoelektrana. I ovaj kapitalan projekat je propao. Danas je ostao samo za tu
namenu izgrađeni most preko Save od Obrenovca ka Boljevcima, koji je tek nedavno
otvoren za putnički saobraćaj. Kilometarski betonski kanali toplovoda su -
zatrpani. Poput Mosta na Adi, Prokopa ili stanice Vukov spomenik i sada se čeka
inicijativa nove vlasti da ove investicije završi ili da tim objektima da novu
namenu. A svaka inicijativa traži novac i nova zaduživanja na teret
građana, koji s pravom strepe od novih planova vlasti.
No comments:
Post a Comment