DNEVNIK ZABLUDA
NOVOSADSKI ARHITEKTI
Piše Slobodan Maldini
Prošle nedelje
preminuo je velikan srpske arhitekture Dušan Krstić. Poznati novosadski
arhitekta rođen je 1938. u Novom Sadu, a diplomirao je u Beogradu 1962. godine.
Radni vek proveo je u Novom Sadu, gde je
1999. godine izabran za profesora na Fakultetu tehničkih nauka, Smer
arhitektura. Tu je radio sve do penzionisanja 2008. Načinio je značajan uticaj
na popularizaciju arhitekture svojim javnim nastupima - predavanjima i
izložbama. Pažnju javnosti skrenuo je 1968. godine kada je u Ledincima kod
Novog Sada projektovao stambenu zgradu brutalnog izgleda - koristeći priručno
izrađene betonske blokove vidne na fasadi. Njegovi Društveni dom i stambene
zgrade (na slici) na Limanu sadrže estetiku velikana Luisa Kana koja do tada
nije imala sledbenike na našim prostorima.
Sa Krstićem
sam nekoliko godina predavao na katedri Arhitektonsko projektovanje na
Departmanu za arhitekturu. Bio je smiren, blag, ali kritički oštar arhitekta i
profesor. Godinama je bio zaokupljen proučavanjem lika i dela američkog
arhitekte Rudolfa Šindlera, koji je poput njega, bio zapostavljen i neprepoznat
od strane istoričara arhitekture. Dugo godina neshvaćen i ignorisan od svojih
novosadskih kolega, Krstić je satisfakciju napokon dobio 2008. godine kada mu
je za životno delo uručena Velika nagrada arhitekture Udruženja arhitekata
Srbije.
Malo je ljudi
koji su poput Krstića zadužili arhitektonsku scenu Novog Sada. Jedan među njima
je Đorđe Tabaković. Velikan srpskog modernizma, on je među prvima kod nas
prihvatio bezornamentalni stil Le Korbizjea koji je bio funkcionalan, praktičan
i jeftin za gradnju. Mada je sam često vodio gradilišta, nije bio toliko
posvećen onda kada je trebalo i da naplati svoj rad. Do izgradnje Tabakovićeve
"Palate Tanurdžić" (1934) u Novom Sadu nije bilo većih objekata za
zajedničko stanovanje. Ova dominantna palata definiše urbani prostor
centra grada, a njena fasada daje karakter izgledu tri centralne ulice. Njegova kuća doktora Klajna (1932) i danas
je svojim proporcijama i prefinjenom estetikom daleko ispred savremenih
novosadskih zgrada. Ovaj arhitekta nikada nije doživeo zvanično priznanje za
svoj rad. Tek u poslednje vreme teorija arhitekture postavlja tog autora na
zaslužno visoko mesto.
Treći velikan
novosadske arhitekture, Dragiša Brašovan, projektovao je sedište Radničke
komore (1929-31) i palatu Dunavske banovine (1936), koja izduženim oblikom
asocira na dunavsku lađu. Pravilne i odmerene geometrije, ova palata
predstavlja i danas arhitektonski simbol Novog Sada. Kao i ostale građevine
podignute u duhu modernizmai ona je nakon Drugog svetskog rata, usled promene
vlasti doživela devastaciju. Sa nje su skinuti bareljefi sa likovima vladara
dinastije Karađorđevića. U vreme agresije NATO, oštećena je tokom
bombardovanja, ali je ubrzo i obnovljena.
No comments:
Post a Comment