Sunday, 17 August 2014

Slobodan Maldini: Eksplozija kreativnosti ("Večernje novosti", 16. avgust 2014.)




DNEVNIK ZABLUDA

EKSPOLZIJA KREATIVNOSTI

Piše Slobodan Maldini

Arhitektura je kreativna umetnost. Ali, ona je i tehnika, disciplina koja na primeren način upotrebljava tehnologije radi zadovoljenja ljudskih prostornih potreba. Po mišljenju mnogih istoričara kulture arhitekti su umetnici, dok su po tehnički orijentisanim pragmatičnim kritičarima oni inženjeri i nemaju veće dodirne tačke sa umetnošu. Istina je da postoje kreativni i suvoparni arhitekti. Tužno je saznanje da kreativci retko dolaze u situaciju da realizuju svoje izvanredne vizionarske ideje. Među arhitektima -  graditeljima preovladavaju oni koji sebe ne vide u svetu umetnosti. Ovo je i razlog zbog čega današnji arhitektonski planovi često ne sadrže u sebi nove ideje, niti estetski stav, što je vrlo bitna karakteristika uspešno izvedenog arhitektonskog dela.

Međutim, postoje područja u kojima kreativnost oblikovanja prostora nema granica i vrednovana je u skladu sa umetničkim značajem ideje eutora. To je oblast filmske i pozorišne scenografije. Na ovom umetničkom polju stvaraoci nisu sputani zakonskim ograničenjima gradnje i ponekad besmislenim zahtevima investitora. Jedini limit ovakvih stvaralaca je njihova mašta. I baš u ovoj oblasti naša mala zemlja dala je nekoliko svetskih velikana.

Filmski scenograf Miljen Kreka Kljaković  (r. 1950.) radi na velikim filmskim produkcijama. Dobitnik je nagrade "Feliks" Evropske filmske akademije, a za scenografiju televizijskog filma "Raspućin" nominovan je za nagradu "Emi". Protekle tri godine radio je scenografije za iransku produkciju filma "Prorok Muhamed" iranskog režisera Madžida Madžidija. Ovaj vrlo skup projekat smatra se jednim od najvećih u novijoj filmskoj istoriji. Za potrebe filma Kreka je projektovao i realizovao dva istorijska grada: Meku i Medinu, rekonstruisavši ih u potpunosti onako kako su izgledali u 6. veku.Sagrađene su ulice, trgovi, pijace, stotine kuća sa sve enterijerima i arhitektonskim detaljima. Ulice su ispunile hiljade statista i stotine kamila.

Miljenov sledbenik Aleksandar Denić (r. 1963) nominovan je ove godine za najvišu međunarodnu nagradu tzv. "Oskar za operu" za scenografije ciklusa Vagnerovih opera "Prsten Nibelunga" na festivalu u Bajrojtu 2013. u režiji  Franka Kastorfa. Snagom ideja on gradi novu teatarsku formu - simbiozu pozorišta i filma. Njegove scenografije nisu samo mesto događanja predstave, već se tu paralelno vodi filmska radnja, snimljena kamerama u živo.

Beogradska arhitektkinja Marina Helman (1956-2011) bila je majstor retko viđene teatarske forme - pozorišnog performansa. Njene Izvanredne, osećajne  scenografije, poput one na "Festivalu Svetskog pozorišta u Ajnsidelnu" 2011. (na slici) u režiji Folkera Hesea i izvođenju Pine Bauš su ujedno pozorišne scenografije i umetničke instalacije sa izuzetno snažnom emotivnom porukom koja potresa sva čula.

No comments:

Post a Comment