Dnevnik zabluda
Kapitalna dela i samizdati
Piše Slobodan Maldini
Na nedavnom konkursu za otkup knjiga za biblioteke u
Srbiji, Ministarstvo kulture dalo je preporuku da se otkupi knjiga Mirjane
Marković. U njoj autorka iznosi viđenje teškog perioda u istoriji Srbije, što
kritičari smatraju pravdanjem politike njenog supruga Slobodana Miloševića, u
vreme kada je Srbija bačena u ponor. Slični komentari bili su svojevremeno upućeni
Ministarstvu kulture zbog otkupa knjiga
estradnih zvezda Suzane Mančić, Mateje Kežmana, Marije Šerifović, Lotara Mateusa.
Ove kritike dopunjuje slučaj jedne od najprodavanijih knjiga kod nas, izvesne
Zorannah, mlade blogerke i "jedne od najznačajnijih stilskih savetnika na
ovim prostorima" za koju se otimaju najugledniji srpski izdavači.
Cirkus oko otkupa knjiga zasenio je događanja na drugom,
mnogo ozbiljnijem konkursu za finansiranje kapitalnih izdavačkih dela u kulturi.
Opšte je poznato da se istorija
nacije pamti po njenim dostignućima na planu kulture. A ta dostignuća dokumentuju
se i čuvaju kapitalnim izdanjima. Zato je krajnje zabrinjavajuće što među
dobitnicima na konkursu Ministarstva za finansiranje kapitalnih dela u kulturi
zapravo nema kapitalnog dela. Jer, izdavački
predlozi koji su dobili državna sredstva daleko su od kriterijuma koji definišu
kapitalno delo u kulturi. Među njima su biografije, monografije, seminarski
radovi, knjige koje ne pripadaju kategoriji kapitalnih naslova. Razlog
katastrofalnih rezultata konkursa, međutim, nije nepostojanje kapitalnih dela u
Srbiji, već nevoljnost države da se prema ovoj kulturnoj kategoriji odnosi sa
dužnim poštovanjem. Jer, usvojene kapitalne izdavačke predloge na konkursu
država finasira sa oko 3000 evra po knjizi, što je iznos nedovoljan za
pokrivanje troškova izdanja čak knjižica manjeg obima.
Izvan svih
kategorija izdavaštva su samizdati. Ovaj termin, nastao u Sovjetskom Savezu,
predstavlja samostalno izdavanje knjiga koje su neprihvaćene, ponekad
zabranjene od države ili nepoželjne od izdavačkih kuća. Samizdati ne
donose profit. Kada sam se i sam upustio u avanturu samizdata, nisam imao
predstavu o njenoj složenosti. Prva dva toma svoje Enciklopedije arhitekture
objavio sam 2004. samostalno, posle šest godina rada. Prošavši finansijski i emotivni
pakao, ponudio sam knjige najvećoj svetskoj izdavačkoj kući "Temza i
Hadson". Odgovorio mi je lično direktor Lukas Ditrih "da dnevno primi
i po 2000 tekstova, ali da mu svejedno pošaljem štampane primerke poštom".
Odmah po dobijanju knjiga, javio mi se rečima "da sam napravio gigantski,
neshvatljiv posao, koji je međutim za njegovu kompaniju prevelikog finansijskog
obima". Nisam siguran da je poverovao kada sam mu odgovorio da se
izdavački troškovi mog sizifovskog samizdata mogu uporediti sa samo jednom
njegovom mesečnom platom. Nažalost, i danas izdajem knjige na isti način.
No comments:
Post a Comment