Dnevnik zabluda
Mercedes,Trabant i Jugo
Piše Slobodan Maldini
Iako je svet verovao da će rušenjem Berlinskog zida 1989.
prestati era hladnog rata, to se nije dogodilo. Godine 1990. Nemačka
Demokratska republika, razvijana pod ruskom kapom iza Berlinskog zida kao antifašističkog
bedema, ujedinila se sa Saveznom Republikom Nemačkom. Iza dve Nemačke ostali su
simboli dva društvena sistema: Mercedes u Zapadnoj i Trabant u Istočnoj Nemačkoj.
Mercedes je simbol progresa nacije. On je velik, udoban, pouzdan, trajan.
Mercedes juri velikim brzinama i pruža komfor. Iako nije tehnološki na nivou
Mercedesa, Trabant je automobil koji je obeležio epohu. Njegov slabašni
dvotaktni motor proizvodio je veliku količinu izduvnih gasova, a karoserija
načinjena od plastike bila je predmet podsmevanja. Napušten kao zastareo
koncept,Trabant je danas deo istorije, a Mercedes je jedan od najuspešnijih
svetskih brendova. Međutim, kakvo je iskustvo naše zemlje na tom planu?
Nedavno je 3.000 zaposlenih u kompaniji Fijat Krajsler
automobili Srbija poslato na plaćeno odsustvo. Bez obzira na državne
subvencije, zbog nepostojanja tržišta prodaja novog modela "500 L" je
pala, a budućnost fabrike je neizvesna. Danas smo suočeni sa pretnjom gašenja
fabrike koja je odigrala najznačajniju ulogu u srpskom dizajnu.
Eru socijalizma kod nas obeležila je proizvodnja
popularnog automobila iz Kragujevca, čuvenog Juga. Poznat po niskoj ceni, lošoj
izradi, zastarelom dizajnu, taj mali automobil bio je ikona svoga doba. Svoju
slavu preneo je i u SAD, gde je masovno prodavan pa čak i poklanjan kupcima skupljih
automobila. Jugo je osvojio i Holivud, a danas postoje brojni klubovi njegovih
obožavalaca. Danas postaje jasno da smo se prerano odrekli ovog malog ali
praktičnog automobila - paradigme našeg društva. Za razliku od Mercedesa koji
košta koliko i kuća u Srbiji, Jugo je bio dostupan svim slojevima stanovništva.
Bio je jeftin, lak za održavanje, sa rezervnim delovima koji su po ceni već od nekoliko
pakli cigareta bili dostupni na svakom koraku. Neprilagođen našim neravnim
drumovima, Mercedes je simbol skorojevića, dostupan samo malobrojnima. Većina
stanovništva u Srbiji vozi novokupljene automobile uvezene sa auto otpada na Zapadu,
a malobrojni plaćaju i pola plate za lizing Zapadnim bankama.
Cilj mnogih
društava je da postanu bogata. Međutim, da li je toliko važno biti bogat i da
li bogatstvo istovremeno znači i sreću? U našem slučaju, težnja prema bogatstvu
je očigledan gubitak sreće, jer je povezana sa faustovskom dramom
"pravljenja pakta sa Đavolom". U želji da postanemo bogato društvo prepuštamo
bogatima svoje stručnjake, prirodne resurse, teritoriju, kulturu, istoriju,
suverenitet. Danas kupujemo u stranim marketima, hranimo se sa domaćih polja čiji
su vlasnici stranci, vozimo strane automobile, radimo u stranim kompanijama,
usvajamo strane, nametnute zakone...
No comments:
Post a Comment