Saturday, 9 January 2016

Slobodan Maldini: Dve nagrade, Večernje novosti, 9. januar 2016.


Dnevnk zabluda

Dve nagrade

Piše Slobodan Maldini

Nedavno su dodeljene dve prestižne nagrade za izvedene arhitektonske objekte u 2015. godini. Nagradu "Ranko Radović" dobio je projekat sportske dvorane Prve osnovne škole u Obrenovcu arhitekte Jovana Mitrovića (na slici). Druga, Godišnja nagrada Udruženja arhiteka Srbije za najuspešnije delo iz svih oblasti arhitekture realizovano u protekloj godini dodeljena je autorskom timu Mihaila Timotijevića i Miroslave Petrović Balubdžić za objekat Muzej ugljarstva - Regionalni centar industrijskog nasleđa - Senjski rudnik. Bez obzira što je arhitektonska aktivnost u Srbiji proteklih godina značajno redukovana i što je broj kvalitetnih arhitektonskih objekata mali, nagrađeni objekti ulivaju optimizam da još uvek postoji ono što se naziva dobrom arhitekturom kod nas.

Nagrada Ranko Radović nosi ime po rano preminulom arhitekti, profesoru i osnivaču departmana za arhitekturu u Novom Sadu. Iako nije merilo najboljih arhitektonskih ostvarenja, ona  može da ukaže na stanje u našoj arhitekturi. Ovogodišnji nagrađeni rad predstavlja domet naše savremene arhitektonske produkcije. Tu nije reč o velikom kompleksu ili velelepnoj arhitekturi, već o skromnoj dogradnji fiskulturne sale u školi u Obrenovcu. Ukopavanje sprotske sale u teren, čime je dobijen izuzetno niski gabarit, doprinelo je estetski kvalitetnoj arhitekturi. U funkcionalnom smislu, postavlja se ozbiljno pitanje logičnosti ukopavanja školskog objekta u zemlju na području nedavno teško poplavljenog Obrenovca. Fasadna obloga projektovana u formi "tarabe" možda ima svoje funkcionalno opravdanje, jer "štiti" stakleni zid sale od spoljašnjih uticaja. U estetskom i stilskom pogledu, to je samo još jedan u nizu arhitektonskih objekata na našoj sceni koji su obloženi rešetkastim strukturama (ili brisolejima, "tranzenama" i sl.), a koje bih nazvao jednostavnim izrazom "tarabizam". Međutim, bez obzira na nedostatke, autor je uspeo da realizuje čist, savremen, jednostavan i možda jeftin arhitektonski objekat, vrednog likovnog izraza.

I drugi, nagrađeni rad Udruženja arhitekata Srbije, predstavlja karakterističan primer novih tendencija u našoj arhitekturi. Dogradnja u istorijski datom arhitektonskom kompleksu načinjena je upotrebom jednostavne kubične forme objekta, uz upotrebu materijala koji predstavljaju arhitektonski kontrast. Na fasadi objekta  primenjena je "estetika grubog, zarđalog lima", što je zajedno sa "tarabizmom" još jedan omiljen i čest modni arhitektosnki detalj koji je dospeo na naše tlo sa decenijskom zadrškom u odnosu na slične primere u svetu. Međutim i takav, objekat ima izvanredne likovne karakteristike, pre svega enterijera, koji je projektovan u jednostavnom, minimalističkom maniru, očišćen svakog nepotrebnog detalja. Očigledno, autori su se rukovodili maksimom "manje je više" nemačkog arhitekte Misa van der Roja.

No comments:

Post a Comment