BEOGRAD DOBIJA ŽIČARU:
Moj tekst iz 2011.
http://maldinis.blogspot.com/2011/11/belgrade-aerial-tramway.html
"Večernje novosti": 27.04.2013.
http://maldinis.blogspot.com/2011/11/belgrade-aerial-tramway.html
"Večernje novosti": 27.04.2013.
Slobodan Maldini: DNEVNIK ZABLUDA
ANTRFILE: Naše vreme je okarakterisano nizom zabluda. One se nalaze u svim
strukturama društva: ekonomiji, kulturi, socijalnim odnosima. Neke zablude je
lako prevazići i promeniti, dok druge ostavljaju dubok i neizbrisiv trag. Tako
je sa zabludama u arhitekturi i urbanizmu. Kada jednom stupe na scenu, greške
su nepopravljive.
Metro. Zabluda je da će izgradnja Beogradskog lakog metroa rešiti
saobraćajne probleme grada. Pored delimičnog rasterećenja gužvi na ulicama,
metro će Beograd uvući u spiralu novih ekonomskih problema. Izgradnja metroa biće
još jedan veliki posao stranih kompanija u Srbiji, dok će srpski građevinari i
dalje sticati vrhunske reference u inostranstvu. Pri nerealno nisko projektovanoj
investiciji od milijardu evra za jednu liniju, metro će možda uvesti Beograd u
društvo razvijenijih evropskih prestonica, ali će građani preskupo platiti ovo polovično
rešenje saobraćajnih gužvi. Mnogi gradovi sa Beogradu sličnom konfiguracijom
terena danas prelaze na jeftinija i efikasnija rešenja od metroa, poput urbanog kablovskog transporta. Upoređenja
radi, skijalište Kopaonik ima kapacitet žičara 24.000 korisnika/h, što je
četvrtina prevoznog potencijala beogradskog Gradskog saobraćajnog preduzeća. Kapacitet
beogradske Gradske železnice je 2.700 putnika/h. Izgradnja četvorosedežne žičare,
kapaciteta 3.500 korisnika/h, dužine jedne gradske tramvajske linije, sagrađene
na planinskom nepristupačnom terenu, košta 3,5 miliona evra. Da podsetim,
Beograd je za poslednju kupovinu "španskih tramvaja" izdvojio 81,36
miliona evra.
Luka Beograd. Zabluda je da Beogradu ne treba luka na Dunavu, već da na
mestu sadašnje treba izgraditi stambeno naselje. Sa obećanjem "izmeštanja
luke na drugu obalu reke", u toku je dugogodišnje iscrpljivanje vlasti i
investitora za izgradnju "elitne stambene četvrti". U ovu
"igru" je svojevremeno uvučen i
svetski poznat arhitekta Danijel Libeskind, ne bi li svojim autoritetom
pospešio realizaciju ove zablude. Nije potrebno podsećati: ekonomija naše
prestonice podignute na dve reke umnogome zavisi od luke, koja je njena veza sa
Evropom i Istokom. Bez luke, grad prestaje da postoji na svetskoj ekonomskoj
mapi, pa mu ni "elitne stambene četvrti" više neće biti potrebne. Ova
činjenica zasigurno nije zabluda.
"Večernje novosti" 01.3.2014.
http://crystalshipghosts.blogspot.com/2014/03/slobodan-maldini-metro-na-vodi-vecernje.html
DNEVNIK ZABLUDA
Piše Slobodan Maldini
METRO NA VODI
Pred Beogradom su dva velika projekta. Beograd na vodi je smela zamisao koju je potpredsednik Vučić odlučan da realizuje, čime će biti spušten centar grada na desnu obalu Save. Drugi poduhvat je Beogradski metro, kojim grad treba da reši narasle saobraćajne probleme. Mnogi smatraju da ova dva poduhvata ne mogu da budu realizovana odvojeno. Da bi se grad spustio na vodu, potrebno je da bude izgrađen železnički čvor u Prokopu, što vodi daljim investicijama u saobraćajnu infrastrukturu. U ovakvim okolnostima, izgradnja metroa je neizbežna, što zahteva velika ulaganja u izgradnju podzemnih linija i metro mosta preko Save. U saobraćajne promašaje proteklih vlasti: izgradnju Mosta na Adi i projekat tzv. "Tramvaja za 21. vek" do sada su nepotrebno potrošene skoro 2 milijarde evra, a osnovni problemi nisu rešeni. Da li je moguće primeniti tehničko rešenje koje će zadovoljiti potrebe grada a pritom nas neće uvući u nove, bespotrebne investicije?
Pre nekoliko godina radio sam studiju izvodljivosti tzv. "Metroa na vodi". Ideja je nastala iz potrebe rešavanja jednostavnog i jeftinog javnog prevoza putnika u ekonomskim i terenskim uslovima u kojima se nalazi Beograd. Nastao na obalama dve najveće regionalne reke, grad je priobalje starog i Novi Beograd razvio nasipanjem i regulacijom plavnog tla. Stari Beograd je sagrađen na brdu na kojem dominiraju Terazijski i Kalemegdanski plato. U teškim prirodnim uslovima, izgradnja klasičnog metroa je preskupa. Ograničenja terena upućuju na tehnološki napredno i ekonomski isplativo rešenje - izgradnju vazdušnog umesto podzemnog saobraćajnog sistema - vazdušnog tramvaja. Ideja preuzeta od skijaških centara primenjena je u gradovima, poput: Tramvaja ostrva Ruzvelt u Njujorku (na slici), Portlandskog vazdušnog tramvaja ili Vazdušne linije Emirata nad Temzom u Londonu. Dvospratne kabine kapaciteta 200 putnika primenjene su na žičari Vanoaz u Francuskoj. Iako sagrađena na nepristupačnom terenu, koštala je 15 miliona evra, 5 puta manje od beogradskih "španskih tramvaja".
Prva linija beogradskog metroa na vodi spajala bi Zemunski kej i Kalemegdan. Trasa bi vodila duž desne obale Dunava, iznad zelenog pojase i reke. Sa kapacitetom kabina preko 200 osoba, mogući protok je 3-4000 putnika na sat, odnosno do 60.000 dnevno. Ovakav transport ne zavisi od vremenskih uslova, ne poznaje saobraćajnu gužvu ni semafore, tih je i ne zagađuje okolinu. Cena izgradnje linije Metroa na vodi je reda statističke greške u odnosu na cenu izgradnje klasičnog metroa.
No comments:
Post a Comment