Dnevnik zabluda
Crno - bela arhitektura
Piše Slobodan Maldini
Otvoren je Salon arhitekture. Ova, nekada najznačajnija
nacionalna izložba arhitekture, urbanizma i enterijera, 37. godinu za redom
predstavila je najnovija ostvarenja domaćeg savremenog graditeljstva.
Na ovogodišnjem Salonu mogli su da učestvuju oni autori
koji su bili spremni da plate kotizaciju. Onima koji to nisu, bila je uskraćena
mogućnost da predstave svoja najnovija dela. Međutim, oni koji su platili svoje
učešće na Salonu ovaj put nisu imali tu šansu da svoje arhitektonske objekte
predstave na način na koji žele. Na ovogodišnjem Salonu nijednom učesniku nije
data mogućnost autorske umetničke prezentacije svog dela. Naime, o trošku
autora organizator je štampao njihove eksponate onako kako je hteo, u kvalitetu
koji je sam odabrao. I tu nije bilo prostora za diskusiju. Ne tako davno
arhitekti su, kao svuda u svetu, angažovali fotografe da na najbolji način
izrade fotografije njihovih dela. Jer, umetnički fotografi imaju znanje i sredstva
da predstave arhitekturu i ostvare visoko kvalitetan grafički utisak. Izloženi radovi
su grafički bezizrazni, u opštem pogledu - slabi.
I ove godine u žiriju Salona je arhitekta - stranac. Nemam
ništa protiv internacionalizacije svake naše strukovne manifestacije. Ali, kada
sam pokušao da se informišem o profesionalnim referencama ovog mladog, meni
nepoznatog slovenačkog arhitekte koji je ocenjivao radove naših doajena, to nisam
uspeo. Odavno su prošla vremena kada su gosti Salona arhitekture bile svetski
poznate ličnosti, poput Borisa Podreke. Danas su druga vremena. Organizatoru je
bilo teško da formira žiri koji je autoritativan za prestižnu izložbu
arhitekture u istoj meri koliko je bilo teško da okupi kvalitetne autore na
jednom mestu. U očaju da se ne nađe u problemu u kojem je danas Oktobarski
salon, koji je iz nacionalne postao "elitistička" manifestacija, on
je komercijalizovao ovu izložbu - na račun kvaliteta. Poput naših Muzeja
savremene umetnosti ili Narodnog muzeja i Salonu arhitekture je potrebna
temeljna rekonstrukcija. Ali, nju ne treba da izvrše političari po ugledu na
Oktobarski salon, već sama arhitektonska struka. A u njoj postoje udruženja
čiju reč treba čuti, pre svih Udruženje likovnih umetnika primenjenih umetnosti
i dizajnera Srbije i Udruženje arhitekata Srbije.
Nagrađeni radovi Salona, poput dečjeg obdaništa koje
arhitekturom više liči na zatvor (na slici), nisu odraz prave vrednosti arhitektonske
produkcije u Srbiji. Ipak, nije sve tako crno. Salon arhitekture ima i svetlu
tačku. To je prateća izložba "Crno na belo". Predstavlja radove autora
među kojima su oni koji su našli "uhlebije" na beogradskom
Arhitektonskom fakultetu: Branislava Mitrovića, Bratislava Gakovića, Mihaila
Timotijevića, Marina Krešića, Zorana Lazovića, Dragana Stamenovića, Dragana
Živkovića, Snežane Ristić i Boruta Vilda.
Gospodine Maldini,
ReplyDeleteUz dužno poštovanje, moram da Vam kažem, kao jedan od autora gorepomenutog vrtića, da me Vaše poređenje objekta, kome sam zajedno sa kolegama (sa akademskim kredibilitetom makar jednakim kredibilitetu osoba koje ste naveli na kraju Vašeg teksta) posvetio dosta vremena i truda, sa zatvorom generalno tuži (da li je moguće da neko iz struke dozvoli sebi da toliko površno posmatra tuđe delo?), ali pomalo i raduje. Raduje, zato što verujem da bi deca bila oduševljena kad bi mogla da se igraju u pravom zatvoru. Čak, iako u izvesnom pogledu iz perspektive deteta obdanište i oličava zatočenost, mi (arhitekti) dužni smo da "zatvor" (za preko 200 dece i posledično 400 roditelja!) načinimo kvalitativnim daleko van okvira osnovnih komfora. Tuži me što niste zastali da primetite da odsustvo prečesto (zlo)upotrebljavanih kvazi-pedagoških arhitektonskih artikulanata, ostavljajući nenametljivo prostor dečjoj mašti (na belom platnu) i igri (učenju), zapravo afirmišu istorijski dokazane vrednosti pre svega prostornog konteksta objekta. Nadam se da ćete ovaj dobronamerni komentar, dela Vašeg teksta, upravo tako i shvatiti.
Srdačan pozdrav, Luka