DNEVNIK ZABLUDA
Piše Slobodan Maldini
ODLAZAK VELIKANA
Austrijski umetnik, arhitekta, dizajner, teoretičar i
laureat Prickerove nagrade Hans Holajn preminuo je 24. aprila ove godine,
dvadeset pet dana nakon što je proslavio svoj osamdeseti rođendan. Holajna,
koji je posebno poznat po svojim projektima muzeja uključujući Frankfurtski
muzej moderne umetnosti i Vulkaniju u Overnji (na slici), opisao je Ričard Mejer
kao arhitektu čije su "revolucionarne ideje imale veliki uticaj na stavove
dizajnera i arhitekata". Davne 1955. Holajn je naveo da "moramo da oslobodimo
arhitekturu od zgrada", a 1967. je ponovio tezu da "arhitekti moraju
prestati da razmišljaju samo o zgradama."
Rano u svojoj karijeri, Holajn je izgradio reputaciju
projektujući male objekte, uključujući prodavnicu svetiljki u Beču široku samo
4 metra. Bio je protagonista postmodernog stila u arhitekturi, koji je
uključivao slobodno mešanje elemenata iz prošlosti sa futurističkim
materijalima i dizajnom. U svom ranom manifestu 1963., Holajn je napisao:
"forma ne sledi funkciju", čime se suprotstavio stogodišnjoj maksimi Luisa
Salivena da "forma sledi funkciju". Na ovoj maksimi obrazovane su
generacije arhitekata, uključujući Losa, Le Korbizjea, Gropijusa, Alta, van der
Roea, Ritvelda. Nasuprot svojim prethodnicima, Holajn je verovao da su zbivanja
u tehnologiji i na planu umetničkog izražavanja dovela do novog doba, kada je
"čovek gospodar nad beskonačnim prostorom."
Iako je tokom 1950-tih i 1960-tih živeo u SAD, u ovoj
zemlji imao je malo posla. 1972.
dobio je prvu nagradu za relativno skroman projekat ulaza u metro stanicu u
Minhenu. Projektovao je muzeje u Firenci, Kairu, Teheranu, kao i u blizini
Dizeldorfa, gde je bio profesor od 1967. do 1976. Kasnije, vodio je Institut za
dizajn na Akademiji primenjenih umetnosti u Beču i bio gostujući profesor na
nekoliko univerziteta u SAD.
Imao sam
veliku čast da izlažem zajedno sa Hansom Holajnom. Bilo je to na Pariskom
bijenalu, najznačajnijoj svetskoj izložbi arhitekture, 1985. godine. Holajn je
tada izlagao izvanredan projekat muzeja u Menhengladbahu. Zajedno sa Pajhlom i
grupom Kop Himelblau bio je predstavnik austrijske grane evropskog
postmodernizma, nasuprot italijanskoj, koju su predstavljali Rosi, Portogezi,
Mendini. Postmodernizam američkog pravca na izložbi promovisao je Geri,
japansku arhitekturu Ando, švajcarsku Bota, špansku Moneo. Mlada Hadidova tada
nije imala realizovan objekat, već je predstavila svoje aksonometrije.
Odlaskom
Holajna polako nestaje sa scene generacija koja je načinila najveći prevrat i
promenu u arhitekturi u drugoj polovini 20. veka. Buntovan, beskompromisan,
originalan postmodernistički izraz izneli su na svetsku scenu velikani tzv.
"nove arhitekture" i "arhitekture nove estetike". Njihova
dela nisu bila velika po proporcijama već po snazi ideja i arhitektonskog
stava.
Such articles are a soothing balm for the divine art, at least, such texts are the memories which kept This World from total disappearing... ...
ReplyDelete