DNEVNIK
ZABLUDA
NACIONALNI
STIL U ARHITEKTURI
Piše Slobodan
Maldini
Srpska
arhitektura razvijana je pod uticajima dominantnih stilova u svetu. Njih su
srpski arhitekti preuzimali u originalnom ili prerađenom obliku i primenjivali
u skladu sa uslovima koji su postojali kod nas. Međutim, u istoriji sprske
arhitekture postoje autori koji su razvijali autentičan nacionalni stil
zasnovan na srpskoj arhitektonskoj tradiciji i autentičnom vizantijskom stilu
koji je prevladavao u srpskoj sakralnoj arhitekturi. Momir Korunović, Branko Tanazević
i Aleksandar Deroko, razvili su vlastiti arhitektonski stilski izraz zasnovan
na srpskim tradicionalnim istorijskim elementima.
Stara telefonska centrala autora Branka Tanazevića
(1876-1945) u Kosovskoj ulici u Beogradu iz 1908. predstavlja spoj secesije i
srpsko-vizantijskog stila. Prilikom projektovanja Tanazević je eksplicitno
koristio rečnik nacionalne istorijske stilske grupe u arhitekturi, tzv. Moravske graditeljske škole, koji je
kombinovao sa elementima secesije. Aleksandar Deroko (1894-1988) je zastupao nacionalno
istorijski stav u arhitekturi i zalagao se za razvoj nacionalnog stila
inspirisanog ranohrišćanskim, vizantijskim i srpskim arhitektonskim spomenicima
iz perioda srednjeg veka. Arhitektura Momira Korunovića (1883-1969) sadrži
elemente nacionalnog stila u arhitekturi povezane sa idejama ekspresionizma.
Svakog leta na dan Sv. Konstantina i Jelene, maleno selo
Bogava u opštini Despotovac održava sabor posvećen arhitekti Momiru Korunoviću.
I mada je ovaj veliki arhitekta odavno zaboravljen u srpskoj prestonici, selo u
kojem živi 500 stanovnika odaje pomen našem velikanu. Zbog čega je Korunovićeva
arhitektura popularna u narodu?
Predstavnik nacionalnog stila, Korunović je projektovao građevine
koje su sadržale nacionalan karakter. Njegovo najpoznatije delo je Pošta 2 u
Beogradu, sa fasadom koju ukrašavaju stilski elementi srpske sakralne arhitekture.
Korunović je projektovao nacionalnu arhitekturu: sokolske domove, crkve,
spomenike. Međutim, nacionalna stilska karakteristika njegovih objekata vodila
je njihovom rušenju. Spomen kosturnicu podignutu u slavu poginulim srpskim
vojnicima tokom Kumanovske bitke 1912. (na slici) srušile su bugarske snage
1941. godine. Iste godine srušen je i njegov spomenik u Ramni. Čuvena palata Pošta
2, uništena 1944., posle rata definitivno je srušena. Korunovićeva crkva Ćirila
i Metodija u Mariboru srušena je 1941. Njegova crkva Sv. Kirila i Metodija na
ostrvu Visu (Hrvatska), srušena je 1963. povodom proslave 20-godišnjice Titovog
dolaska na Vis, a na njenom mestu podignut je spomenik sa natpisom "Tuđe
nećemo - svoje ne damo." Korunovićev Pirg Sv. Jovana Vladimira u manastiru
Sv. Naum u Ohridu srušen je 1956. "jer se nije uklapao u kompoziciju
hrama". Njegovo životno delo projektovano u nacionalnom stilu "Srpski
panteon", nije realizovano.
No comments:
Post a Comment