DNEVNIK ZABLUDA
Piše Slobodan
Maldini
MINIMALIZAM U
ARHITEKTURI
Minimalizam je stav u arhitekturi da se najmanjom mogućom
upotrebom elemenata arhitektonske kompozicije i materijala postižu maksimalni
kompozicioni i estetski efekti. Suštinu minimalizma čine oštrina primarnih
elemenata (linija, ivica, površina i sl.) i suptilne teksture i boje. Nastavak
je i proizvod modernističkog i ranijih stilova, kao što su počeci pokreta arts
end krafts. Začeci minimalizma su u radovima Vilijama Morisa (1834–1896) koji
je utemeljio modernističke principe i u dizajn uneo „totalan umetnički rad“.
Ipak, za minimalizam kakav se održao do danas, najzaslužniji je Ludvig Mis van
der Roe (1886–1969), najznačajniji predstavnik tog stila u arhitekturi. Njegov minimalistički kredo manje je više primenjen je u dizajnu
kroz reduktivističke tendencije. U nameri da ostvari ekstremnu jednostavnost,
nastojao je da maksimalizuje osećanje protoka prostora među zonama u
enterijeru, kao i povezanost spoljašnjeg i unutrašnjeg prostora. To se
vidi u Paviljonu u Barseloni (1929) i u kući Farnsvort u Planou, SAD
(1945–1951). U oba primera, redukovanje detalja nije lični čin već izraz
sjedinjenja arhitekture i prirode. Promena u interpretaciji stila dogodila se
kad su minimalizam kao stav prihvatile mnoge arhitekte u svetu: Tadao Ando,
Antoan Predok, Džon Pauson (objavio 1998. knjigu Minimalizam), Alberto Kampo
Baeca i dr., koji su tražili ravnotežu između arhitekture i prirode kroz strogu
jednostavnost forme, površine i detalja.
U savremenoj srpskoj arhitekturi minimalizam je prisutan
u radovima vrlo malog broja autora. Njihovi radovi nastali su prvenstveno kao
individualan estetski pristup, a potom i kao likovni stav autora, prihvaćen od
investitora. Izražajan enterijer na ivici između minimalizma i Libeskindovog manira
ostvario je Stevan Žutić na projektu salona nameštaja Kamerih u Baru (2010). Prefinjenom
upotrebom sirovih materijala i ogoljenih oblika ostvario je atraktivan prostor.
Među retkim delima minimalističkog izraza je "Kuća na ravnom bregu" u
Mokrinu (2011) grupe arhitekata "Autori" iz Beograda. Ova prva od pet
planiranih kuća na imanju ima odnos prema arhitektonskoj baštini kroz
jednostavnu geometriju i strukturu. Porodična kuća "L" Branislava
Mitrovića, Ognjena Krašne i Jelene Perović (2012, na slici) je izvanredan primer
minimalističke arhitekture. Svedene osnove, prečišćene arhitekture do nivoa
osnovnih geometrijskih oblika, ova kuća predstavlja smelo arhitektonsko rešenje
koje suprotstavlja dva ekstrema: zatvoren atrijumski prostor i koncept
otvaranja prema prirodnoj okolini, odnosno, "uvođenje" prirode u
unutrašnjost arhitektonskog objekta. Projektanti su upotrebili samo tri osnovna
graditeljska materijala: beton, staklo i keramiku. Kuća izražava minimalistički
koncept koji arh. Mitrović objašnjava kao: svođenje, svođenje i svođenje.
No comments:
Post a Comment