Friday 29 September 2017

Kolonizacija u kulturi, Večernje novosti, 29. septembar, 2017.



Dnevnik zabluda

Kolonizacija u kulturi

Piše Slobodan Maldini

Kolonizacija je globalan proces u kojem centralni sistem svetske moći dominira nad ostalima, pokoravajući ih i namećući se u svakom društvenom segmentu. Na ovaj način, silnici satiru male nacije i male kulture, uništavaju njihovo kulturno nasleđe i nacionalni identitet. Globalna kolonizacija se odvija na svim planovima: u privredi, finansijama, politici, vojsci i nacionalnoj bezbednosti, pa čak i u kulturi. Svedoci smo procesa u kojem je Srbija u velikoj meri kolonizovana. Jer, na našem tlu dominiraju inostrane fabrike, banke i trgovinski lanci u kojima se prodaju inostrane robne marke, stranci preuzimaju vlasništvo nad prirodnim resursima, oranicama, čak i vodom. Inostrana politika meša se u unutrašnju uslovljujući nam "ulazak u EU", prisutan je uticaj NATO-a, otimaju nam teritoriju i surovo diktiraju postupke naše vlasti i golom silom. Iako mnogi to ne žele da priznaju, Srbija je danas talac i kolonija svetskih moćnika. Ali, pogubno je što neokolonijalizam u Srbiji nije zaobišao ni oblast koja zaslužuje da bude toga pošteđena - kulturu.

I ove godine će najznačajniju likovnu manifestaciju Oktobarski salon, odrediti stranci. Kustosi Salona su Daniel (Francuska) i Gunar B. Kvaran (Island). Prošlog je bio kustos Dejvid Eliot (V. Britanija), a pretprošlog Austrijanac Nikolas Šafhauzen... U arhitekturi Srbije, na kapitalnim projektima angažovani su inostrani autori. Dobili smo neuračunljive projekte stranaca koji nemaju predznanje ni iskustvo rada u Beogradu: Zahe Hadid podno Kalemegdana, Danijela Libeskinda u dunavskoj luci, grupe Skidmor Ouvings i Meril na Kuli Beograd, Kalison RTKL, DVP i drugih na Beogradu na vodi, Jana Gela na parku "Ušće", Borisa Podreke na setu projekata u centru grada i dr.

Nedavno je u Beogradu otvorena robna kuća švedskog trgovinskog lanca nameštaja Ikea. Među 9.300 Ikeinih proizvoda koji se u njoj nalaze, po cenama višim od evropskih, tu su samo dva srpska. Domaći dizajn nameštaja i pokućstva predstavljen je na uvredljiv, potcenjivački način: drvenom oklagijom i daskom za sečenje mesa.

I pored brojnih srpskih međunarodno priznatih grafičkih dizajnera, vizuelno oblikovanje našeg nacionalnog dnevnog lista "Politika" izradio je zagrebački grafički dizajner iz SAD, predvodnik nedavno održanog "Prajda" Mirko Ilić. Nije jasna poruka koju prenosi naša vrhovna institucija u kulturi - Muzej savremene umetnosti u Beogradu - kada svoj zbornik štampa upotrebljavajući font (slova) intrigantnog naziva "Brioni" mladog hrvatskog tipografa Nikole Đureka i to naglašava u impresumu publikacije. Da li se radi o promociji ili nadmoćnoj dominaciji hrvatske kulture nad srpskom, ili je po sredi nešto treće? Opštepoznato je da je naš zapadni sused jedina zemlja na svetu koja sprovodi lingvicid nad tuđim jezikom - srpskim i našim ćiriličnim pismom.


Na fotografiji: Ikeina oklagija, katalog Ikee

No comments:

Post a Comment