Dnevnik zabluda
Mostovi - đubrišta
Piše Slobodan Maldini
Na nedavno sprovedenoj anketi o budućnosti Starog savskog
mosta u Beogradu učestvovalo je više od 5.000 ljudi. Prema prvim rezultatima,
najviše glasova dobio je predlog prema kojem bi postojeći most bio premešten
"na suvo", odnosno, u park između Tržnog centra "Ušće" i
Muzeja savremene umetnosti. Konstrukcija mosta bila bi namenjena nefunkcionalnoj
pešačkoj pasareli, a podmostovlje bi sadržalo lokale. Ovu "ideju" je još
ranije predstavio gradski urbanista Marko Stojčić. Predložio je da pod ostacima
mosta na suvom budu premešteni divlje podignuti nelegalni objekti koji se
nalaze na prostoru oko popularnog novobeogradskog parka. Ovaj stav je mnoge
iznenadio svojom "domišljatošću". Stari savski most se uklanja sa
postojećeg mesta zato što je likovno loš, oblikom ružan i konstrukciono
zastareo, a na njegovom mestu podiže se "novi, lepši, savremeni most".
Međutim, ovu ružnu skalameriju nad Savom sada nam nude kao "lepo i
duhovito rešenje" na postoru gradskog parka, pa sve to upotpunjuju
bespravno sagrađenim objektima i ubeđuju nas u kvalitet tog projekta?! Most
koji će biti srušen zato što je "zastarelo ruglo Beograda", u novom
kontekstu zajedno sa nelegalnim objektima, odjednom postaje "duhovit"
i "likovno vredan"?! Ali, tu nije kraj "idejama" gradskih
moćnika.
Prilikom obilaska radova na pešačkoj pasareli koja
povezuje Kalemegdan i obalu Save, gradski urbanista Marko Stojčić izneo je iznenađujući
stav da je reč o "verovatno najvažnijem umetničkom objektu izgrađenom u
Beogradu u poslednje tri ili četiri decenije"! Ali, o čemu se ovde radi? Kao
i u parku "Ušće", reč je o pešačkoj pasareli - mostu na suvom, takođe
nefunkcionalnom, koji građani podsmešljivo nazivaju "Beogradskim
toboganom" jer podseća na spiralne oblike tobogana u akva parkovima. A da
apsurd bude veći, navrh ove skalamerije, mestu krajnje neprimerenom, naherena
je skulptura britanskog skulptora Ričarda Dikona i beogradskog vajara i crtača
Mrđana Bajića. Poput "tobogana" koji nema funkcionalno ni likovno
opravdanje, ova skuptura, donacija "Delta Fondacije" poznatog srpskog
tajkuna, iskazuje besmisao forme i sadržaja. A sve to upotpunjuje njen promašen
naziv "Odavde donde". Mada, neki u nazivu skulpture vide smisao:
"odavde" je njen donji deo autora Bajića, izrađen u Srbiji od
aluminijuma, a "donde" je njen gornji deo, autora Dikona, izveden od
čelika, u Engleskoj.
I novobeogradski i kalemegdanski pešački most nose u sebi
ironiju današnjeg vremena. Umesto na đubrištu starog gvožđa, nefunkcionalni
Stari savski most dobiće "nov život na suvom" u simbiozi sa protivzakonito
podignutim građevinskim objektima. Nova, preskupa i antifunkcionalna pešačka
pasarela pod Kalemegdanom počinje život u simbiozi sa skulpturom, nekom vrstom junk art-a, "umetnosti
đubreta", mada je namera njenih autora bila drugačija.
Na slici: Stari savski most i Pasarela pod Kalemegdanom,
foto: lična arhiva
No comments:
Post a Comment