Dnevnik zabluda
Somborski plagijat
Piše Slobodan Maldini
Već duže vreme grad Sombor pokušava da obnovi svoj
Spomenik Kralju Aleksandru Karađorđeviću, podignut davne 1940. godine. Ovo delo
hrvatskog vajara Antuna Augustinčića je 1941. uklonila mađarska vojska, a komuniistička
vlast ga je pretopila 1947. U nemogućnosti da dobije na upotrebu kalup
originalne skulpture koji se nalazi u Hrvatskoj , gradska vlast je letos odlučila
da raspiše nadmetanje za novi spomenik. Osnovni uslov konkursa je da novi rad
"ne sme da bude kopija originalnog spomenika".
Odmah po raspisu
nadmetanja bilo je jasno da nešto nije u redu. Objavljen 2. jula, u vreme
godišnjih odmora i neaktivnosti umetnika, konkurs je predvideo neverovatno
kratak rok: 15. avgust, samo 32 radna dana, što je pred učesnike postavilo skoro
nemoguć zadatak. Predviđena nagrada za pobenički rad iznosi 8.500 evra, dok su
druga i treća nagrada neshvatljivo niske:
samo 600 i 300 evra, što nije dovoljno da pokrije ni deo troškova izrade
konkursnog rada. Pored ultra kratkog roka, ovakva raspodela nagrada trebalo je
da obeshrabri i odbije svakog potencijalnog učesnika na konkursu, eliminiše
nepoželjnu konkurenciju i u prvi plan postavi onog autora koji je unapred
siguran u svoj uspeh.
Iako je
očigledno da je raspis bio samo nužna formalnost radi opravdanja odluke o
trošenju sredstava građana za izradu spomenika, na konkurs su ipak stigla 4
rada. Među njima i radovi nasamarenih doajena srpskog vajarstva: 92-godišnjeg univerzitetskog
profesora Miodraga Živkovića i Dragana
Radenovića, člana Akademije lepih umetnosti Francuske. Dvojica vajara osvojili
su drugo i treće mesto, dok je prvo pripalo njihovom mlađem kolegi Zoranu
Ivanoviću, vanrednom profesoru na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu.
Ali, šta karakteriše Ivanovićev rad?
Umesto da bude
eliminisan zbog nepoštovanja konkursnih uslova, prvonagrađen je rad koji, jedini
među pristiglima, ima izuzetnu i detaljnu sličnost sa Augustinčićevim delom. Na
njemu kralj uspravljeno jaše na konju u identičnoj pozi prethodnika - sa visoko
uzdignutom sabljom u ruci, a konj ima isti stav prednjih nogu i karakterističan
zgrčeni pokret glave u levo. Budući da se ne radi o replici, u pitanju je
očigledan, loš plagijat.
Od Augustinčićevog
do današnjeg spomenika prošlo je 80 godina. U tom periodu, savremena skulptura je
evoluirala u odnosu na nekadašnju. Današnji umetnički izraz je dublji, tehnike
usavršene, tehnologije nove. Plagijator velikana Augustinčića ne može postati
veliki skulptor, a loš plagijat ne može predstavljati grad Sombor na dostojan
način. Posle ovog konkursa, ostaje gorak ukus i svest da smo zbog neznalica i
neupućenih koji se mešaju u umetnost, po ko zna koji put izgubili jedinstvenu priliku
da pokažemo sopstvena kulturna dostignuća. Ali, još uvek nije propuštena šansa
da zbog očiglednih nepravilnosti konkurs bude poništen.
Na slici: Augustinčićev i Ivanovićev spomenik, foto:
lična arhiva
No comments:
Post a Comment