Dnevnik zabluda
Kapitalistički realizam
Piše Slobodan Maldini
Arhitektura se uvek razvijala pod uticajem politike i aktuelnih
društvenih kretanja. Neposredno vezana za politički milje, ona nikada nije služila
isključivo zadovoljenju osnovnih potreba za uređenim prostorom, već je i
sredstvo izražavanja moći političke elite. U Srbiji, arhitekturu su uvek pratile
nesuglasice, ograničenja, besmisleni kompromisi, odsustvo realnosti. Domaći
vladari upotrebljavali su je da pokažu političku snagu i učvrste svoje nerealne
ambicije. U tome su pravili krupne, nepopravljive greške.
Nakon što je 1936. izgradio Berlinski olimpijski stadion
- čudo retrogradne estetike Trećeg Rajha - nacistički arhitekta Verner Marh pozvan
je u Beograd da na Kalemegdanu podigne srpski mamutski Panteon sa Olimpijskim
kompleksom ispod gradske tvrđave. Realizaciju ovog političkog projekta
osujetili su predstavnici Kluba arhitekata iz Beograda na čelu sa arhitektom Brankom Maksimovićem. Tada je čuveni
arhitekta novosadske Banovine Dragiša Brašovan isključen iz strukovnih
događanja, samo zato što je podržao ovo Marhovo rešenje. Posle rata, država je i
dalje uticala na likovne umetnosti i arhitekturu, a pod patronatom Partije
razvijen je stil socijalističkog realizma. Umesto nacističkih, na delu su bili
sovjetski estetski uzori u kojima je veličana uloga socijalističke revolucije i
komunističke partije. Tadašnji socijalistički realizam sastojao se u sveopštem
nekritičkom, neselektivnom divljenju prema svemu onom što je dolazilo iz
SSSR-a.
I danas savremenu srpsku arhitekturu karakterišu
dirigovana estetika državne elite, projekti diktirani po ukusu političara
ignoranata, investitorski urbanizam koji isključivo udovoljava potrebama
kapitala. Kao u posleratnoj fazi socrealizma, razvijena je u Srbiji pseudoarhitektura
novog stila kapitalističkog realizma, lažnog estetizma koji neuspelo imitira
uzore preterano bogatih društava, u kojima međutim i dalje vladaju feudalni
zakoni. U stanju katatonije, srpskom arhitekturom haraju neznanje, sila, bezakonje,
nebriga za humanost prostora, estetika kiča, ekološka i etička erozija.
Projektima sa lažnim sjajem domaćem puku servira se bolivudska slika "dolče
vita elite" koju siromašnima i robovima u pelenama za fabričkim mašinama
serviraju pripadnici ružičastog sveta. Savremena arhitektura u Srbiji ostala je
bez arhitekata, ona je samodovoljna, apstraktna bajka o lažnom društvenom
progresu preneta iz sveta glamura u simbole moći Zapada: gigantske tržne centre
i apartmane u nehumanim kulama građenim "ni na nebu ni na zemlji". Gutajući
domaće tržište, arhitektura dirigovanog estetizma gomila sirove replike odavno
promašenog kapitalističkog realizma, a bezobzirni inostrani arhitekti služe u
Srbiji da zadovolje glad opskurnih biznismena i bolesne ambicije domaćih
političara u igri u kojoj se rasipa novac osiromašenog naroda.
Na slici:
Beograd na vodi, izvor: internet
Зашто је та ругоба изграђена у облику слова U?
ReplyDelete