Dnevnik zabluda
Beograd na obalama
Piše Slobodan Maldini
U toku je realizacija najznačajnijeg
urbanističko-arhitektonskog projekta naše prestonice, Beograda na vodi. Na tzv.
Savskom amfiteatru koji obuhvata prostor desne obale reke Save na mestu pre
njenog uliva u Dunav, treba da nikne novo urbano jezgro srpske metropole. Oko
ovog projekta već nekoliko godina vode se polemike, a arhitekti bezuspešno
pokušavaju da zaustave njegovu realizaciju, smatrajući ga neodgovarajućim i
štetnim. Međutim, problem silaska Beograda na reke ne odnosi se samo na Savski
amfiteatar i ne traje samo nekoliko godina, koliko traju pripreme za
realizaciju Beograda na vodi. Ovaj problem obuhvata i levu obalu Save, kao i obale
Dunava. Ali, zbog čega Beograd do danas nije "sišao" na obale reka i
zašto Savski amfiteatar do danas nije urbanizovan?
Po završetku Drugog svetskog rata, umesto spuštanja
starog gradskog jezgra na obalu Save, doneta je odluka o podizanju Novog Beograda, na mestu ušća dve reke. Prvu urbanističku
skicu Novog Beogrаdа urаdio je
аrhitektа Nikolа Dobrović. Njegov rаd, zasnovan nа urbanističkim principimа
arhitekte Le Korbizijea, poslužio je kаo osnovа zа rаspisivаnje urbanističkog konkursа.
Godine 1946. Ministarstvo građevina je postavilo zahtev da centralna zona
budućeg Novog Beograda bude planirana na Ušću, na mestu zgrade Centralnog
komiteta, umesto na Savskom prospektu, kako je to predviđao Dobrovićev plan
rekonstrukcije grada. Ova izmena promenila je celokupnu koncepciju urbanističke
postavke Novog Beograda, čija veza sa starim gradom više nije bila
urbanistička, već je zasnovana na povezanosti starog grada sa zgradom CK. Ponuđeni
predlozi na konkursu za urbanističko rešenje Novog Beograda 1947. zadržali su mostove
prema starom gradu, a njihovi pravci su se po prelasku reke prelamali u novu,
ortogonalnu matricu. U tim uslovima, Savski amfiteatar je ostao prostor
„između“ dve odvojene urbane strukture i nikada nije suštinski povezao Novi i
stari Beograd. Zato do danas nije izgrađen.
1967. godine raspisan
je konkurs pod ambicioznim nazivom "Beograd kao Njujork", koji je
privukao medijsku pažnju. Među rešenjima prispeo je rad Stojana Maksimovića i
Borka Novakovića. Oni su centar grada zamislili na futuristički način: u njega
su smestili visoke nebodere, saobraćajnice na više nivoa, odvojene od pešačkih
zona. Njihov projekat predstavljao je snažan kontrast u odnosu na istorijsko
jezgro grada i nije korespondirao sa postojećom urbanom strukturom, već joj se
nametao. 1975. godine Miloš R. Perović je sa saradnicima izradio urbanistički projekat
Savskog amfiteatra u kojem su funkcionalno povezane obadve obale Save (na
slici). I danas, to je celovito rešenje koje povezuje staro gradsko jezgro sa
Novim Beogradom, kvalitetnije od novog plana Beograda na vodi. Šteta što je ova
ideja povezivanja dve obale Save zaboravljena.
No comments:
Post a Comment