Dnevnik zabluda
Sumrak galerije
Piše Slobodan Maldini
Danas nije potrebno posebno obrazlagati da bi se opisalo
loše stanje u našoj likovnoj umenosti. Muzeji ne rade, tržište umetničkih dela
ne postoji, galerije životare. Zbog nagomilanih problema i finansijskih teškoća,
umetnička udruženja su na ivici kolapsa, a država je odavno digla ruke od
realizacije bilo kakvog temeljitog plana razvoja umetnosti. U našem društvu kultura
je marginalizovana, bez strategije razvoja i ozbiljnijeg pristupa njenom
finansiranju. Aktivnosti na ovom polju svode se na lične inicijative i
angažmane pojedinaca - ljubitelja umetnosti i samih umetnika, koji rade u teškim,
skoro neljudskim uslovima. Zbog svega, danas se suočavamo sa dugoročnim,
istorijskim problemom gubljenja identiteta, kulturnog kredibiliteta i izostanka
osnovnog likovnog obrazovanja stanovništva. Jer, društva u kojima ne postoji
kultura osuđena su na propast, zaborav, nestanak sa kulturnog lica savremene
istorije. A države sa niskim nivoom razvoja kulture danas niko ne shvata
ozbiljno, zapravo, smatra ih kulturno zaostalim.
U propadanju institucija likovne umetnosti možda najteži
period proživljavaju likovne galerije. Bez stalnih sredstava, teško održavaju
kulturne programe. Grafički kolektiv, jedna od naših najznačajnijih galerijskih
ustanova, posle 67 godina rada danas se nalazi pred problemom opstanka. Naime,
kuća na beogradskom Obilićevom vencu je restitucijom vraćena vlasnicima, koji
su prizemni lokal gde se nalazi Grafički kolektiv prodali palačinkarnici sa
Zlatibora. Novi vlasnici u svojim poslovnim planovima nemaju razumevanje za
kulturu. Grafički kolektiv uskoro izlazi na ulicu.
Da podsetim, ova ustanova, osnovana davne 1949. imala je pionirsku
ulogu u stvaranju naše savremene likovne umetnosti i bila jedan od vodećih umetničkih
centara u nekadašnjoj Jugoslaviji. Pored održanih izložbi svih najpoznatijih srpskih
umetnika, tu je bio centar okupljanja umetničke avangarde. Ovde su priređene i izložbe
svetski slavnih ličnosti: Dalija, Šagala, Vazarelija, Madervela, Era, Fuhsa,
Anderlea, Brunovskog, Tošio Jošizumija i drugih. Prvi hepening u Beogradu,
1960-tih godina, odigrao se u ovoj galeriji. Tu su publikovani katalozi,
grafičke mape, monografije. Kolekcija umetničkih radova koja se nalazi u
vlasništvu Grafičkog kolektiva iznosi preko 5.000 dela, više nego što poseduju
mnogi svetski značajni muzeji.
"Palatu Ninčić" na adresi Obilićev venac 27, u
čijem prizemlju se nalazi galerija Grafički kolektiv od svog nastanka,
projektovao je poznati beogradski arhitekta Dragutin Maslać. Jedinstveni projekat
enterijera i eksterijera galerije izradio
je arhitekta Peđa Ristić. U protekle 52 godine enterijer nije menjan, jer za to
nije bilo potrebe. I danas, to je možda najbolji enterijer jedne galerije u
Srbiji. Šteta što će biti srušen i pretvoren u - palačinkarnicu.
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteGraficki kolektiv je zaista jedino mesto u Beogradu tematski posveceno i okrenuto GRAFICI. Bilo bi logicno da jednoj takvoj instituciji kulure, ako je vec iseljavaju, nadju i adekvatno mesto u centru grada! Grad Beograd u svom posedu ima lokale u centru od kojih su neki godinama prazni i ne koriste se. Mozda bi mogli da naprave "ustupak" kulturi ispred investitorske arhitekture, makar to ucinili jednom!
ReplyDeleteMislim da je samo Galerija "73" na Banovom Brdu jos ostala u formi projektovane -1973. godine. Delo je prof. Zorana Petrovica i prof. Aleksandra Radojevica u okviru grupe ZOMAL...