Dnevnik zabluda
Privatni kolekcionari i država
Piše Slobodan Maldini
U derutnoj zgradi budućeg Muzeja grada Beograda koja čeka
na rekonstrukciju i adaptaciju održana je izložba umetničkog opusa Radomira
Damnjanovića Damnjana "Retrospektiva 1965-2018". Izložbu su priredili
poznati srpski kolekcionari Slavica i Daniel Trajković, vlasnici po mnogima
najznačajnije umetničke zbirke dela novije istorije srpske umetnosti. Na njoj
su predstavili neverovatnih više od 250 najvrednijih Damnjanovih dela iz
bogatog opusa nastalog u čak šest decenija stvaralaštva. Izložba je upotpunjena
sadržajnom i bogato opremljenom monografijom o poznatom umetniku u izdanju Fondacije
"Kolekcije Trajković."
Poznavaoci Kolekcije Trajković i ovog puta su iznenađeni
kvalitetom umetnikovog opusa predstavljenog na izložbi, što daleko nadmašuje
izložbe koje u Srbiji priređuju institucije u kulturi. Među obimnim i
istorijski značajnim izložbama koje su ovi kolekcionari do danas priredili
svakako je "Kolekcija Trajković: lična svita" u Muzeju istorije
Jugoslavije 2012. ali i predstavljanja Dušana Otaševića, kojim povodom su
objavili kvalitetnu monografiju ovog slikara. Kapitalne izložbe poput
Damnjanove, ponovo pokreću pitanje marginalnog odnosa države prema nacionalnoj
kulturi i u prvi plan postavljaju značaj privatnih inicijativa.
Već decenijama, naša umetnost je suočena sa
neodgovarajućim odnosom države. Umetnici su marginalizovani, nedovoljno
podržani od zajednice, rade često na ivici egzistencije. Sve veće investicije u
srpsku likovnu umetnost proteklih decenija došle su prvenstveno iz
inostranstva, a njima su favorizovani umetnici koji šalju političke poruke saglasno
politici Zapada. Nasuprot, država se opredeljuje za "svoje ljude",
koji rade u "sistemu" uspostavljenom u politizovanim institucijama u
kulturi, pre svega u nacionalnim muzejima i centrima za kulturu. Da bi opstali
u ovakvoj situaciji, politički
neangažovani umetnici moraju da se prilagođavaju kulturnim obrascima koje im
nameće sredina. Preživljavaju samo malobrojni, prvenstveno oni koji su ime
izgradili na međunarodnom planu, višedecenijskim radom.
U situaciji dominantnog političkog uticaja u kojoj
vladaju državni klanovi, nestručni i priučeni "radnici u kulturi", opstanak
srpske likovne umetnosti održavaju privatni kolekcionari. Zato nije čudo da
privatne kolekcije sadrže dela značajnija i vrednija po obimu i kvalitetu od najvećih,
znamenitih državnih institucija. Izložbe poput onih koje su priredili
Trajkovići, država nikada neće moći da ostvari samostalno, ni po vrednosti
predstavljenih umetnički dela, ni po njihovom opsegu. Pre svega, zbog nepostojanja
dovoljnog broja vrednih umetničkih dela koja može da predstavi, budući da
država decenijama izdvaja ekstremno niska sredstva za njihov otkup, ali i zbog
nepostojanja osnovne strategije kojom će sačuvati naše nacionalno umetničko
nasleđe.
Na fotografiji: Damnjan: Mrtva priroda sa flašama, iz Kolekcije
Trajković
No comments:
Post a Comment