Dnevnik zabluda
Venecijanski fijasko
Piše Slobodan Maldini
Predstavljena je postavka Srbije na Bijenalu arhitekture
u Veneciji. U starom Paviljonu Jugoslavije, ministar kulture Vladan
Vukosavljević otvorio je izložbu "Slobodna škola je slobodan prostor"
Branka Stanojevića (r. 1983), zaposlenog u Gradskoj upravi Beograda. Odgovorivši
na temu izložbe "Otkrivanje slobodnog prostora", Stanojević je
pokušao da predstavi događaje i artefakte koje nedovoljno poznaje, nastale u
Seoskoj školi za filozofiju arhitekture profesora Bogdana Bogdanovića u Malom
Popoviću tokom sedamdesetih i osamdesetih godina. U središtu paviljona izložio
je građevinski šut - stara razvaljena vrata i surogat - fotografiju velikih
dimenzija grafita kojeg su davno izradili studenti u podrumu Bogdanovićeve
škole arhitekture.
Prvi komentar povodom ove trivijalne, neinventivne, blede
postavke koji sam pročitao na internetu govori najkraće o opštem utisku koji
pruža milionski plaćena Stanojevićeva "ideja": "K'o u
Džibutiju... i gore." Na svojoj izložbi u Veneciji mladi arhitekta ne pruža
verodostojne informacije o zbivanjima iz vremena kada još nije rođen, što je
trebalo da zna žiri koji je ovaj rad odabrao da predstavlja Srbiju na
reprezentativnoj svetskoj izložbi. Zajedno sa neukim autorom, članovi žirija su
se pokazali kao ignoranti kada su odabrali surogat, doprinevši venecijanskom fijasku.
Ali, šta zaista predstavlja Stanojevićeva instalacija?
38 godina pre Stanojevićeve postavke u Veneciji, letnjeg
semestra školske godine 1979-80 Bogdan Bogdanović je u sastavu predmeta
"Posebni problemi projektovanja - simbolične forme" održao
četrnaestodnevnu "simulaciono-heurističku" igru sa studentima četvrte
godine arhitekture. Oni su uvedeni u prirodu simbola, formirali sopstvene
simbole, crtali, razgovarali, komponovali i izvodili muziku, pravili kostime, fotografije,
film. U igri su učestvovali Bogdanovićevi studenti generacija 1975. i 1976,
među kojima i: Miljana Marković, Dragana Stefanović, Mihail Perović, Đorđe
Pavlović, Veljko Nik Nikolić, Srđan Aleksić i drugi. Među gostima bila su
poznata imena: Jadranka Vinterhalter, Biljana Tomić, Boda Marković, Jasmina
Tešanović i drugi. Ova heuristička igra, deo "Prve knjige rukopisa iz Rabut
doline - Esio Hosea", predstavljena
je juna 1980. u Likovnoj galeriji beogradskog Studentskog kulturnog centra pod
nazivom "Grad Rabut doline".
Tužno je i nedopustivo da jedinstveni legat studenata i
prijatelja Bogdana Bogdanovića iz davnih osamdesetih, bez njihovog znanja i dozvole
bude pogrešno interpretiran na svetski prestižnoj izložbi pod spornim autorstvom
Branka Stanojevića, bez pomena imena originalnih autora. Raspadnuta vrata i
fotografija grafita iz podruma škole u Popoviću danas u Veneciji svedoče o dubokom
nerazumevanju materije i nepoštovanju pravih autora izložbe i njihovih prava
intelektualne svojine.
Na slici: Crtež sa izložbe u SKC-u 1980.
No comments:
Post a Comment