Dnevnik zabluda
Konkursna arhitektura 2017
Piše Slobodan Maldini
Protekle godine bili smo svedoci mnogobrojnih aktivnosti
na polju arhitekture. Nakon perioda graditeljskog tavorenja, oživljena je
institucija arhitektonskih konkursa, čime su arhitekte dobile mogućnost da
aktivno učestvuju u izgradnji. Neki državni projekti rešavani su na javnim
nadmetanjima, gde su učestvovali brojni predstavnici struke. Među konkursima
koji su skrenuli pažnju, nalaze se: Konkurs za objekat Gradske galerije na
Kosančićevom vencu u Beogradu, Urbanističko-arhitektonski konkurs za zgradu
Beogradske filharmonije i deo Bloka 13 na Novom Beogradu,
Urbanističko-arhitektonski konkurs dela Makiškog polja na Čukarici, Međunarodni
konkurs za idejno rešenje spomen obeležja Zoranu Đinđiću na Studentskom trgu u
Beogradu. Ovi konkursi sadrže veliki broj arhitektonskih predloga i ideja i
doprineli su jačanju prisustva struke na značajnijim društvenim projektima. Međutim,
oni sobom nose i mnoge dileme, pitanja i rasprave o nagrađenim radovima,
unoseći novo svetlo na našu arhitektonsku scenu. A ovo svetlo pokazalo je niz
nedoslednosti, nelogičnosti i nepravilnosti koje vladaju našom arhitekturom. Podsetiću
samo na neke među njima.
Javnost do danas nije dobila odgovor na pitanje
plagijatorstva koje se pojavilo na prvonagrađenom projektu zgrade Beogradske
filharmonije. Naime, ovaj rad ima neverovatnu sličnost sa međunarodno poznatom
zgradom Opere u Oslu. Još poraznije je što su autori tog rešenja u parku
neposredno pored palate "Srbija", koje je područje zaštićenog
kulturnog dobra, "poturili" projekat četiri stambeno-poslovne kule
neverovatne spratnosti. Na Konkursu za Beogradsku galeriju, prvonagrađen rad je
proširen na susednu parcelu koja nije predmet konkursa, što predstavlja
očiglednu bespravnu gradnju. Na konkursu za urbanističko rešenje beogradskog
vodoizvorišta - dela Makiškog polja - prekršeni su osnovni urbanistički uslovi
već u samom raspisu. Konkursnom dokumentacijom predviđena je gradnja
neverovatnih 856.800 kvadratnih metara stambenih zgrada, bez obzira što
urbanističkim planom to nije dozvoljeno. Krunu neuspeha doživeo je Konkurs za
spomenik Zoranu Đinđiću, na kojem je prvu nagradu dobio autor suprotno
konkursnim uslovima. Iako neposredno sarađuje čak sa dvojicom članova žirija,
vajaru Mrđanu Bajiću je dodeljena prva nagrada protivno pravilima konkursa.
Na ova i mnoga druga pitanja, do danas nismo dobili odgovore, a verovatno ih nećemo ni dobiti. Sve će ostati na retkim i
usamljenim novinskim natpisima, vremenom zaboravljenim po staroj poznatoj izreci
"pas laje, vetar nosi." Ono što ostaje u sećanju jeste gorčina zbog
toga što su današnji arhitektonski konkursi daleko od toga da budu anonimni i
originalni. A raspisivači konkursa i članovi žirija daleko su od interesa struke,
već se uklapaju u opštu klimu, koju diktiraju neki drugi.
Na slici: Kule na prvonagrađenom radu za Filharmoniju
No comments:
Post a Comment