Dnevnik zabluda
Blok 18
Piše Slobodan Maldini
Nedavno su objavljeni rezultati urbanističkog konkursa za
novobeogradski Blok 18. Područje bloka nalazi se na levoj obali Save preko puta
Beograda na vodi, između tramvajskog mosta i Gazele. Na površini oko 47 hektara,
ovaj grad u malom sadržaće 4.200 stanova, hotele, trgovinske i poslovne
objekte, a imaće i sadržaje koji su izostavljeni u projektu Beograda na vodi:
nacionalnu operu, koncertnu dvoranu, modernu galeriju. Međutim, koliko projekat
Bloka 18 može da ispravi planske nedostatke i greške projekta Beograda na vodi?
Za razliku od Beograda na vodi, plan Bloka 18 prolazi
kroz fazu arhitektonsko urbanističkog konkursa. Ovaj takmičarski deo urbanog planiranja
omogućuje da se sagleda šira slika mogućih koncepata uređenja budućeg prostora,
da se uoče i isprave nedostaci pre nego što projekat uđe u fazu realizacije. Prispele
radove žirirala je grupa naših eminentnih arhitekata, među njima i ugledni član
Akademije arhitekture Srbije. Nisu jasni razlozi zbog kojih se ovaj naš doajen
"stavio pod komandu" predsednika žirija ovog konkursa, mladog,
politički uticajnog gradskog arhitekte. Da podsetim, zbog projekta
"Beograd na vodi" Akademija arhitekture Srbije zatražila je hitnu
smenu gradskog arhitekte zato što je "izneverio svako poverenje građana i
struke" i "prekršio etički kodeks profesije".
Ali, šta sadrži prvonagrađeno konkursno rešenje autorskog
tima asistenta Arhitektonskog fakulteta u Beogradu Vanje Panića, Aleksandra
Kneževića i Marka Veskovića? Nagrađeni projekat nudi klasično - stereotipno
urbanističko rešenje sa ortogonalnom saobraćajnom matricom i zatvorenim
blokovima zgrada. Predlog nema
ambiciju da bude originalan niti da pleni idejom. Predloženi urbanistički kompleks
može da bude postavljen bilo gde, jer nema ništa specifično za ovu atraktivnu
lokaciju. Odnos bloka prema reci je zanemaren, ne postoji, a rešenje priobalja
nema urbanu vrednost. Projektovan pozorišni trg ima kvalitete, ali su oni
daleko ispod očekivanja. Vizure prema reci i Sava centru ne postoje. Socijalistički
estetizam arhitekture stambenih blokova osamdesetih karakteriše ovaj, još jedan
"klasičan" novobeogradski blok.
Iako u
poređenju sa tehničkom obradom urbanističkog modela Beograda na vodi ovaj
konkursni rad deluje amaterski, studentski, za zlobnike i diletantski, u njemu
je moguće prepoznati značajnu kvalitativnu prednost. Niža gustina izgrađenosti,
manja zauzetost prostora i relaksirajući stav prema reci ne mogu biti
upoređeni sa haosom plana Beograda na vodi. U poređenju sa Beogradom na vodi koji
je podređen zahtevima investitora za profitom, ekskluzivom, glamurom, šoping
centrima među oblakoderima i jahtama na reci, ovaj plan više nalikuje nespretno
"zgusnutom" socijalnom blokovskom urbanizmu poslednjih decenija 20.
veka. I takav, očigledno predstavlja sasvim drugo lice istog grada.
No comments:
Post a Comment