Dnevnik zabluda
Požarni urbanizam
Piše Slobodan Maldini
U požaru je uništen biser beogradske arhitekture, palata u
Karađorđevoj 7 koju je krajem XIX veka projektovao u stilu akademizma čuveni
Konstantin Jovanović. Poražavajuće u ovom događaju je što malo ko veruje da je
ovaj spomenik kulture, sa koga je prethodno skinuta zaštita, izgoreo slučajno. Isuviše
smo opterećeni primerima namernog
urušavanja, uništenja, pravnog zapostavljanja i nasilnog upropaštavanja
spomenika kulture, da bi poverovali u priču o nesrećnom slučaju.
Blok između Karađorđeve ulice i Kosančićevog venca je
najvrednije jezgro Beograda, u kojem je sačuvan izvorni izgled prestonice. Kao
takav, na meti je urbanističkih predatora, jer predstavlja izvanrednu šansu za
dobru zaradu. U tim okolnostima ulozi se podižu, u "biznis" se
uključuju mnogi, pa i sama gradska vast, čak i predstavnici institucija čija je
namena čuvanje ovih prostora od urbanih nasilnika. U takvim situacijama, institucije
za zaštitu spomenika kulture često radikalno menjaju svoje stavove. U slučaju zgrada
zaštićenih spomenika kulture u Karađorđevoj 7 i Pariskoj 3, za samo četiri
godine Republički zavod za zaštitu spomenika kulture promenio je mišljenje i od
stava da zaštiti ovu gradsku ambijentalnu spomeničku celinu, dozvolio njeno
uništenje brutalnom gradnjom.
U "požarnom urbanizmu" ništa se ne prepušta
slučaju. Princip je jasan: prvo se građevina - (ne)zaštićeni spomenik kulture
zapusti do te mere da je više niko ne
percepira kao spomenik. Potom se sprovedu "izmene i dopune urbanističkog
plana" u kojima se konstatuje loše stanje tog spomenika i pripreme pravni
osnovi za njegovo uklanjanje. Paljevina je samo sredstvo kojim se javnost stavi
pred svršen čin, za slučaj da reaguje i eventualno pokuša da spreči rušenje
spomenika kulture. Tako to ide, godinama. Požar je "najčistije" i
najbrže rešenje za rušenje spomenika kulture. Sva druga rešenja uključuju "nepotrebne"
debate, rasprave, učešće stručnih lica i javnosti, pa i eventualno
organizovanje protesta grupa za zaštitu kulturnog nasleđa. Rizik požara je sračunat,
a eventualna cena i zakonske sankcije, male.
Mnoge vredne i značajne zgrade uništene su na ovaj i slične
načine. Obim destrukcije istorijskih, urbanih i ambijentalnih vrednosti je
veliki. Nju najčešće vrše budući investitori, a u svemu često učestvuju lokalne
vlasti, urbanisti i sami projektanti. Pokrivajući interese kapitala, Zavodi za
zaštitu spomenika sve više deluju kao politizovane institucije, dok građanima
jedino ostaje da se pitaju zašto ne postoji iskreni javni interes za zaštitu kulturnih
vrednosti? I zašto, realno, ne postoji mogućnost njihove zaštite? Jasno je da
je isuviše mnogo toga uništeno i da nije moguće popraviti napravljene greške. Posledice
će biti trajne, pogubne, a osetiće ih dolazeće generacije koje će živeti u
bezličnoj, bezvrednoj, nehumano urbanizovanoj sredini.
Na slici: Uništenje područja Karađorđeve 7 u novom regulacionom
planu, izvor: lična arhiva
Iza ovih hijena ostace jos po nesto za lesinare, sta posle?.
ReplyDeletenova vlast ce da rusi novo i da gradi novije... inace sta ce im vlast...
DeletePirajte ko se kako zaposkio u "Zavodima" za zaštitu spomenika kulture i blizu smo odgovora...
ReplyDeleteDeja vu
ReplyDelete