Dnevnik zabluda
Figuracija i apstrakcija
Piše Slobodan Maldini
U toku je javni i pozvani međunarodni dvostepeni konkurs
za izradu rešenja za spomen-obeležje Stefanu Nemanji na Savskom trgu u
Beogradu. Nakon sporenja u vezi lokacije spomenika tvorcu srpske države u
srednjem veku, napuštena je ideja da on bude postavljen ispred kompleksa
Generalštaba srušenog u NATO bombardovanju. Mesto ispred Glavne željezničke
stanice u žiži Savskog trga, prihvaćeno je kao mnogo pogodnije. Međutim, još
uvek ne postoji opšta saglasnost stručne javnosti u pogledu stilskih
karakteristika budućeg spomenika. Da li je ideja o figurativnom stilu koju
zagovaraju predstavnici raspisivača konkursa prihvatljiva u istoj meri kao što spomeniku
odgovara novoizabrana lokacija?
Iako je iz naslova konkursa jasno da se radi o spomen-obeležju
a ne o isključivo figurativnoj skulpturi - statui, raspisivač je preporučio figurativno skulptorsko
prikazivanje Stefana Nemanje u stojećem stavu, u jednostavnijoj odori, sa skinutom
kapuljačom, vencem na glavi, enkolpionom na grudima. Predviđeno je čak da Stefan
nosi neisukan mač i drži Hilandarsku povelju, a njegova "ruka može da pokazuje
u određenom smeru." Ono što raspisivaču očigledno nije jasno je činjenica
da je savremeno vajarstvo odavno odbacilo figuraciju kao sredstvo umetničkog izražavanja
i opredelilo se za apstrakciju. Jer, apstraktna kompozicija, instalacija, čak scenografija
su mnogo moćnija likovna sredstva koja u sebi mogu da nose obilje poruka, simbola,
metafora, hiperbola, što figurativno vajarstvo ne sadrži. Zbog toga je i savremeno
vajarstvo, estetski različito od klasičnog, neuporedivo više nabijeno sadržajem
i značenjima.
Posle
fijaska u sprovođenju konkursa za spomenik Zoranu Đinđiću, ovo je još jedan udar
na našu savremenu skulpturu, koja se kao i svetska, već decenijama ne izražava putem
figuracije. Na konkursu za spomenik Zoranu Đinđiću nijedno rešenje nije bilo figurativno.Teško
da će ijedan srpski skulptor savremenog stila predložiti figurativno rešenje spomenika
Stefanu Nemanji. Naprosto, danas figuracija
više nije u upotrebi, jer apstrakcija pruža neverovatno šire mogućnosti
i vrednosti skulptorskog izražavanja od figure.
Ali,
možda je ideja neukih raspisivača da od naše prestonice naprave cirkus poput
onog u Skoplju? Najveću kulturnu degradaciju u istoriji doživeo je makedonski glavni
grad tokom proteklih godina. "Skoplje 2014" je naziv kontroverznog projekta
za koji se pretpostavlja da je koštao čak 500 miliona evra, u kojem je grad
pretrpan figurativnim skulpturama istorijskih i drugih ličnosti. Na trgovima, mostovima,
ulicama, postavljene su desetine umetnički bezvrednih, iritirajućih skulptura
nacionalističkog istoricističkog kiča. Zbog njih, svet danas gleda na Skoplje
kao na neviđenu prestonicu siromašne države koja se po ekstravagantnosti i
opštem neukusu graniči sa bezumljem.
Na slici: Skulpture u Skoplju, izvor Vikipedija
No comments:
Post a Comment