Dnevnik zabluda
Grad đubrište
Piše Slobodan Maldini
Jedan od osnivača umetničke grupe Mediala, arhitekta i avangardni
slikar Leonid Šejka opisao je savremeni grad kao đubrište. Po njemu, ne zna se
gde prestaje grad, a gde počinje smetlište, jer se ono preklapa sa gradom. Ovaj
umetnik blizak nadrealizmu opisao je u sirotinjskom socijalističkom Beogradu
pedesetih nastanak novog tipa grada - đubrišta, najavio planetarnu civilizaciju
deponija smeća, a čak je predvideo i kosmičko đubrište. Šejkin grad je razbacan
po smetlištu, on je neupotrebljiv, nejasan do te mere da ni sam umetnik ne može
da shvati da li živi u gradu ili smeću.
Šezdeset godina nakon Šejkinog opisa grada-đubrišta, duboko
smo zagazili u njegovu viziju. Današnji gradovi u Srbiji sve su bliži umetnikovom
opisu prostora u kojem se smetlište preliva u grad, gde nestaje granica između
humanog urbanizma i urbicida - uništenja gradova, a arhitektonska struktura postaje
urbano smeće. Decenijama smo imali situaciju u kojoj su gradska predgrađa,
napadnuta bespravnom gradnjom, postajala gigantski slamovi, mesta u kojima je
život nepodnošljhiv do krajnjih granica. A onda je nastao period kada se
urbanističko đubre sa periferija naših gradova prelilo u njihova središta,
uništavajući centralne fukcije i istorijska kulturna dobra. Za razliku od
slamova predgrađa, nova gradska đubrišta su na oko umivena, našminkana. Njih
neretko čine skupi prostori, nove zgrade podignute na lokacijama u strogom
centru ili negde usred retkih sačuvanih gradskih humanih zelenih oaza. Međutim,
iako moderni, građeni na "najboljim" lokacijama, tržišno skupe
kvadrature, ovi arhitektnoski objekti predstavljaju tipične primere Šejkinog
grada - đubrišta. Teško da može da bude išta humano u oblakoderima uglavljenim
među uskim, zbijenim ulicama i blokovima centra Beograda. Život budućih stanara
u šumi solitera koji se grade na podvodnom terenu Beograda na vodi ili na
Mostarskoj petlji autoputa biće težak do krajnjih granica trpljenja. Jer, grad
u kojem je gustina stanovanja dovedena do stepena neizdržljivosti a saobraćaj u
njemu planiran na svakodnevni kolaps, mora jednom da pukne.
U današnjem svetu urbanističkog đubreta, u centrima velikih
gradova se ne stanuje. U najvećem broju oni sadrže poslovne objekte, u kojima
je boravak privremen. Iz nebodera Njujorškog Menhetna milioni zaposlenih žure
posle radnog vremena u daleka predgrađa, gde žive u parkovskim gradovima, u
kućama podignutim u zelenilu. Oni hrabri koji mogu da izdrže pritisak života u
današnjim gradovima-đubrištima, redovno imaju alternativu u kućama za
odmor. Nažalost, u našem savremenom
urbanizmu nestaje i mali trag humanosti urbanog života. Veliki gradovi u Srbiji
pretvaraju se u Šejkina đubrišta, a njihovi stanovnici postaju zatočenici
života u gradu - đubretu, maštajući o životu u nekim drugim, humanim, ruralnim
sredinama.
Na
fotografiji: Beograd na vodi, lična arhiva
No comments:
Post a Comment