Dnevnik zabluda
Nacionalna umetnost i stranci
Piše Slobodan Maldini
Iako najavljena kao istorijski spektakl, tv serija
"Nemanjići - rađanje kraljevine" od starta je predmet kritika i
podsmeha. Istoričari nabrajaju faktografske greške, filmski kritičari se podruguju
neuverljivom scenariju. Opšti zaključak je da je serija urađena ispod svih
očekivanja. Ali, zamislimo da je ova preskupa serija izrađena u inostranoj
produkciji? Da li bi strani scenaristi, glumci, režiseri, mogli na pravi način
da oslikaju srpsku nacionalnu istoriju?
Izgleda da je sumnja u sposobnost domaćih autora bila
ključna kada je raspisan Međunarodni konkurs za prvorazredno nacionalno spomen
obeležje Stefanu Nemanji na Savskom trgu u Beogradu. Nepoznato po kojem kriterijumu,
na konkurs su pozvani inostrani autori, a za učešće bez obzira na plasman,
zagarantovano im je neuobičajeno visoko materijalno obeštećenje. Izabrano je prvoplasirano
rešenje ruskog vajara Aleksandra Rukavišnjikova. Ovaj, treći po redu iz
dinastije skulptora, nastavio je delo svog čuvenog oca Julijana i izveo u
Rusiji veći broj figuralnih spomenika u odavno u svetu napuštenom akademskom
stilu. Ali, da li srpsko vajarstvo zaista nema dostojne predstavnike sposobne
da realizuju spomenik osnivaču srpske srednjovekovne države?
2016. održana je izložba srpske vajarke Olge Jevrić u
britanskom Institutu "Henri Mur" u Londonu, gde se pokazalo da joj
pripada izuzetna zasluga što se srpsko vajarstvo našlo na istoj ravni sa
svetskim. Kada je davne 1955. čuveni vajar Henri Mur otvorio svoju izložbu u
Beogradu, ovaj događaj imao je preloman značaj za stvaranje novog obrasca
apstraktne skulpture i formiranje prve posleratne generacije vajara u Srbiji.
Ova generacija iznela je srpsku skulpturu daleko iznad dometa nedostižnog
pobedniku na međunarodnom konkursu za spomenik Stefanu Nemanji, skulptoru
Rukavišnjikovu.
Nedavno smo od predsednika države čuli poraznu statistiku
o odumiranju srpske nacije. Srbija je na listi zemalja sa katastrofalnom
demografskom projekcijom, a ako se ovaj trend nastavi, 2060. imaće između 3,9 i
5,5 miliona stanovnika. Praktično, nestaćemo kao narod i nacija. Zbog ovih zastrašujućih
podataka, zabrinjava što naš razvoj danas diktiraju stranci: grade puteve,
pruge, vode fabrike, obrađuju našu zemlju, a mi sami uništavamo svoja kulturna
dobra - jedine dokaze našeg civilizacijskog postojanja. Sa ovim saznanjem,
postavlja se pitanje: da li smo već propali kao kulturno društvo? Jer, danas
smo suočeni sa kolonizacijom, čak i u kulturi. Oktobarski likovni salon oblikuju
strani autori, kapitalne arhitektonske projekte realizuju inostrani arhitekti. Da
li je angažovanje stranog vajara na realizaciji prvorazrednog nacionalnog
spomenika odraz nemoći naših umetnika ili je to još jedan duboki poraz društva koji
vodi konačnom gubljenju našeg istorijskog nacionalnog identiteta?
Na slici: Rukavišnjikov, Spomenik maršalu Rokosovskom u
Moskvi, 2015.
No comments:
Post a Comment