Dnevnik zabluda
Banalije pod Kalemegdanom
Piše Slobodan Maldini
Nedavno su završeni i javnosti predstavljeni konačni projekti
"Mosta na Kalemegdanu". Ovu pešačku pasarelu sa skulpturom na vrhu
oblikovali su britanski skulptor apstraktnog pravca Ričard Dikon i beogradski
vajar i crtač, kandidat za akademika SANU Mrđan Bajić. Ovaj projekat dvojica umetnika započeli su još
2007, naredne godine dobili su sredstva za izradu projekta mosta, a 2009. Beograd
je finansirao realizaciju njihove izložbe pod nazivom "Most na
Kalemegdanu". Proteklog leta grad Beograd je usvojio funkcionalno rešenje
dvojice skulptora.
Kalemegdan je istorijsko jezgro Beograda, njegov
najznačajniji kulturno-istorijski kompleks. Na području ovog gradskog parka
predstavljena su dela naših najpoznatijih vajara, među kojima su: Spomenik
zahvalnosti Francuskoj i "Pobednik" Ivana Meštrovića,
"Ribar" Simeona Roksandića, "Buđenje" Dragomira Arambašića,
Spomenik despotu Stefanu Lazareviću Nebojše Mitrića i mnogi drugi. Upravo zbog
značaja Kalemegdana, svako novo skulptorsko delo na ovom istorijskom području
treba dobro analizirati, pa tako i nov most-skulpturu dvojice savremenih
umetnika. Međutim, bilo kakva analiza, čak i slika "na prvi pogled"
novog "mosta" pod Kalemegdanom, daje porazne rezultate.
Odavno nešto ovako ružno nije viđeno u našoj savremenoj
arhitekturi i vajarstvu. Pre svega, nemoguće je zaključiti da li se radi o
skulpturi, arhitekturi ili o još jednom objektu iz palete urbanog inventara.
Kao skulptura, ona ne sadrži jasno izrečen stav autora. Nema ni bilo kakvu
poruku. Kao arhitektura, nema funciju, jer je apsurdnih i nejasnih upotrebnih
oblika, nedefinisane koncepcije, neupotrebljiva. Kao urbani inventar, daleko je
od prihvatljivih i u svetu poznatih urbanističkih rešenja. Ova čudna naprava
sadrži odbojne materijale koji su primenljivi u industrijskoj, ali ne i u umetničkoj
arhitekturi. Sirova, teška, likovno loša, zakrivljena betonska pasarela
postavljena je na skelu od gvozdenih štapova koja je viđena u toku gradnje, ali
je umetnički neprihvatljiva na kulturno-istorijski značajnoj lokaciji.
Spajanje funkcije pešačkog mosta i skulpture teško da
može da dovede do estetski prihvatljivog rezultata. Postavljanje skulpture na
vrh liftovske konstrukcije krajnje je neuobičajen način izražavanja i predstavlja
suvišan likovni motiv. Nasuprot mogućoj ideji složene skulptorsko-arhitektonske
kompozicije koja će svojim jedinstvenim oblikom obavljati funkciju mosta,
nepotrebno je napravljena skalamerija u kojoj je skulptura sadržana na
liftovskoj kućici kao postamentu, a pešačka pasarela data vijugavim oblikom
koji nema funkcionalno logično niti estetsko likovno opravdanje. Bez obzira na
različitosti koncepcija u savremenoj skulpturi, teško je prihvatljivo rešenje
koje nije ni arhitektura ni skulptura, niti ima jasno izražene funkcionalne
karakteristike.
Beogradu se neko ruga! Oduzima mu čast prestonice, istorijsku funkciju primarnog faktora koji postavlja merila svega najboljeg u jednoj državi, predstavljajući je kao cirkus. Ništa nije slučajno, jer peta kolona nikad nije bila jača
ReplyDelete