Friday, 11 November 2016

Slobodan Maldini: Bleferi, Večernje novosti, 11. novembar 2016.



Dnevnik zabluda

Bleferi

Piše Slobodan Maldini

Postoji stara tibetanska izreka sledeće sadržine: "Kada leptir zatreperi krilima u Tibetu, taj treptaj se do Rima pretvori u razorne oluje." Mudraci sa Istoka dodaju: "Ako misliš da mali komarac ne može da napravi problem, pokušaj da spavaš s njim u sobi." Ovaj princip potvrdio je Mahatma Gandi, čovek koji je sâm pobedio britansku imperijalističku silu. Istočnjačku izreku preuzeli su zagovornici Teorije haosa da bi ilustrovali stanovište da svaka, pojedinačna, pa i najmanja promena može da dovede do posledica ogromnih razmera. Međutim, kakva je veza između istočnjačke mudrosti i srpske likovne umetnosti?

Milovan Vidak, enigmatični slikar, član zajednice umetnika Mediala, kao svoj životni filozofski moto imao je sličan stav: "Sudbina sveta zavisi od jednog kanarinca u Bosni." Danas ne znamo da li je Vidak možda mislio na Gavrila Principa ili se samo šalio, ali izvesno znamo da je moto ugradio u svoju sliku "Polarizacija budizma". U umetnosti, ovaj stav danas možemo da interpretiramo na jasniji način: umetnički pokreti, teorije, čak i pojedinačne prakse, koliko god bile banalne i nevažne, mogu da izmene tokove istorije umetnosti. Ili su samo duhovita ironija u magli?

Već decenijama mnogi savremeni umetnici se ne bave umetnošću, već je njihova aktivnost svedena na marketing i trgovinu. Još od pojave međuratnog nadrealizma, naši slikari rade u rascepu između tradicije i avangardizma, klasične umetnosti i "boljševizma". Isto se dogodilo sa posletarnom generacijom srpskih umetnika. Sukob između umetnosti i "kvaziumetnosti" koji je na delu i danas, svedoči o delovanju "po principu blefa". Umetnici bleferi na lak način, za velike pare, postižu nelikovne ciljeve. U tome im pomaže neuka, neprincipijelna i potplatljiva likovna kritika. A kao nikada do sada, oni su veoma ubeđeni u ispravnost svoje gluposti.

Sami stvaraoci dobro prepoznaju blef u umetnosti. Znaju da naprave razliku između zaljuljanog platna polivenog bojom i slike kao odraza umetnika. Blef u umetnosti je tolerisan. Međutim, blef nije svuda prisutan. Jer, kako kaže "slikarka ivice umetnosti i kiča" Olja Ivanjiciki: "Čovek nikad sebi ne bira mrava za protivnika". Teško da se može reći da Marina Abramović blefira igrajući se čak i sa smrću. Ili ipak blefira, kao što to rade mnogi drugi? Fotografija "Skok u prazninu" oca performansa Iva Klajna na kojoj umetnik pada sa krova, ipak predstavlja samo običnu fotomontažu. Koristeći Klajnov blef naš konceptualista Neša Paripović preskače sa jednog na drugi ravan krov, ostvarujući na fotografiji iluziju o sopstvenoj životnoj ugroženosti, iako se nalazi u potpuno bezbednom okruženju. Dok mnogobrojni savremenici žive u pukoj iluziji bavljenja umetnošću, naš poznati stvaralac Raša Todosijević iskreno priznaje stanje blefa u umetnosti kada za sebe piše da je samo "prodavac magle". (Fotografija: Iv Klajn i Neša Paripović)



No comments:

Post a Comment