Friday 12 October 2018

Intimni svet arhitekte, Večernje novosti, 12. oktobar 2018.




Dnevnik zabluda

Intimni svet arhitekte

Piše Slobodan Maldini

Poznatog arhitektu čiji je rad ovenčan brojnim nagradama Božidara Batu Jankovića (1931-2017) upoznao sam slučajno. Neočekivano, pozvao me je u svoj dom, gde mi je pokazao svoje arhitektonske projekte. Tog davnog popodneva u njegovom krovnom ateljeu uz Hram Svetog Save razgovarali smo o arhitekturi, putovanjima, filozofiji. Odmah smo pronašli zajedničku temu. Filozofije Istoka, hinduizam i budizam su interesovanja koja su nas spojila. Saznao da su njegova hodočašća na Istok za njega imala isti značaj kao i za mene, da su ga ispunila novim duhom i promenila mu život iz korena. Nakon ovog susreta, kontakt smo nastavili internet prepiskom.

Krajem 2016. prestao sam da dobijam Batina pisma. Leta 2017. došao sam u atelje preminulog Bate sa željom da ponovo vidim njegove arhitektonske projekte. Ali, umesto njih, tamo sam otkrio neverovatan likovni materijal koji je arhitektu otkrivao u sasvim novom svetlu - kao umetnika - crtača i slikara! Sa žaljenjem, shvatao sam da ovaj izuzetno nadareni umetnik za života čak ni svojim najbližim prijateljima nije dao priliku da se upoznaju sa njegovim umetničkim delom koje razotkriva intimistu - fantazmagoričara - liričara - nadrealistu - pesnika - filozofa, Božidara Jankovića.

Usledile su nedelje u kojima sam uranjao u fantastični Jankovićev opus. Iznenađen prefinjenim umetničkim izrazom, analizirao sam njegove minuciozne crteže i slike uobličivši lik meni do tada nepoznatog umetnika. Taj lični, misaoni svet, pretočen u crteže i slike, čuvao je stari arhitekta u dubinama ormara svoga ateljea, ne pokazujući ga nikome.

Teško je dati sažeti opis likovnog dela Bate Jankovića. Obrazovan kao arhitekta, nije pripadao krugu slikara ni grafičara, zbog čega je, možda, svoje intimno likovno stvaralaštvo držao zaključano, daleko od pogleda svih, pa i onih najbližih. Nikada nije priredio samostalnu izložbu, niti je pokušao da javno predstavi svoj stvaralački opus. A on je vredan pažnje. Njegova raskošna likovna zaostavština iznenadila je i one njemu izuzetno bliske. Malo ko je mogao da pretpostavi da je Batin intimni umetnički svet toliko snažan da ga u likovnom smislu predstavlja na likovnoj sceni kao izuzetno zrelog stvaraoca, razvijanog u složenom procesu, tokom niza decenija. Batini crteži i slike nastajali su počev od šezdesetih pa sve do dvehiljaditih, tokom kojih godina je autor profilisao sopstveni stil likovnog izraza. Iz crteža, u koje je posvećeno i istrajno pretakao posebne događaje iz svog života, odišu umetnikova seta, unutrašnja preispitivanja, sumnje, razočarenje. Njegove slike nose breme strahova, bol, vapaj duše zarobljene u unutrašnjem svetu iz kojeg se i ne trudi da izađe. Jankovićevi radovi vibriraju suspregnutom uzdrhtalošću, u nekima bolno odjekuju jecaji, krik... Na sreću, danas su oni dostupni i širokoj publici.



No comments:

Post a Comment