Dnevnik zabluda
Igre oko filharmonije
Piše Slobodan Maldini
Pod nazivom "Filharmonija čist plagijat?",
januara 2017. objavljena je u "Večernjim novostima" moja reakcija na
prvonagrađeno rešenje na konkursu za projekat Beogradske filharmonije u kojoj sam
ukazao da su nagrađeni autori, docenti na beogradskom Arhitektonskom fakultetu
Dragan Marčetić i Milan Maksimović, dobili nagradu za - plagijat. Radi se o
grubom preuzimanju karakteristika objekta Opere u Oslu čuvenog norveškog studija
Snoheta. U ovoj optužbi podržao me je istoričar umetnosti i arhitekta dr. Zoran
Manević. U drugom broju "Večernjih novosti", pod naslovom "Iza
fasada dva konkursa" dopunio sam tvrdnju o plagijatorstvu analizom
prvonagrađenog rada. U sastavu projekta filharmonije, pobednički autori su protivno
zakonu na zaštićenom području kulturnog dobra Bloka 13 pored palate "Srbija"
predložili izgradnju bloka sa četiri dvadesetsedmospratne kule! Štaviše, drugonagrađen
i trećeplasiran projekat tima uticajnog arhitekte i grupe univerzitetskih
profesora takođe su na zaštićenom području bezobzirno projektovali
neprihvatljive blokove zgrada komercijalne namene, mamutskih dimenzija. Povodom
novih optužbi nije se oglasila nijedna strukovna institucija, ni Arhitektonski
fakultet, pa ni Akademija arhitekture, bez obzira što su upravo njihovi visoki
predstavnici sačinjavali konkursni žiri.
Nedavno me je iznenadila vest da je u pripremi drugi,
ponovljeni arhitektonski konkurs za zgradu Beogradske filharmonije, nakon što
je prethodi propao. Raspisivač novog konkursa naglašava da tu nema mesta
gradnji visokih zgrada komercijalnog sadržaja. Za ovakav "obrt",
navodi, "odgovorni su članovi žirija konkursa, urbanisti i stručne službe
zaštite... (koji) nisu dozvolili da
okruženje proglašeno za zaštićenu okolinu kulturnog dobra eventualno bude
devastirano agresivnom izgradnjom". Suprotno ovom hvalospevu, logično je
ne samo da članovi žirija podnesu ostavke na svoja preplaćena mesta, već ne
smeju da žiriraju na budućim konkursima, jer jesu dozvolili bespravnu
gradnju na zaštićenom kulturnom dobru! Štaviše, treba da odgovaraju za gubitak
novca isplaćenog za plagijat i protivzakonita konkursna rešenja, izgubljeno
vreme i nepotrebno trošenje para za dva konkursa. Ali, šta je sa novim
konkursom?
Prema saopštenju, već su odobrena sredstva za isplatu
stranoj kompaniji "Arup" za projekat koji će "oblikovati srce" nove Filharmonije!? Ako je to
slučaj, čemu onda konkurs? Zašto dalje trošiti vreme i novac na "namešteno"
nadmetanje? Ali, krunsko pitanje je: zbog čega se angažuje skupa londonska
kompanija za srpski nacionalni projekat? Da li zaista u Srbiji ne postoje
arhitekti sposobni da projektuju ovakvu zgradu, već su samo
"dekoracija" na konkursu već poznatog ishoda? Ako želi posao,
"Arup" bi trebalo da učestvuje na ovom takmičenju ravnopravno sa
drugima i pobedi - ili izgubi.
Na slici: Kule na prvonagrađenom projektu zgrade Beogradske
filharmonije, lična arhiva
No comments:
Post a Comment