Dnevnik
zabluda
Iza fasada dva
konkursa
Piše Slobodan
Maldini
Dok se stručna
javnost iznenađuje zbog plagijatorstva koje karakteriše prvonagrađen rad na
konkursu za urbanističko-arhitektonsko rešenje dela Bloka 13 i projekat zgrade
Beogradske filharmonije, retko ko se fokusira na još ozbiljniji problem koji
sadrži prvonagrađeno rešenje. Radi se o prostoru parka neposredno pored palate
"Srbija", na kom su prvonagrađeni autori predložili izgradnju čak
četiri dvadesetospratne kule (na slici)! I dok je konkursni žiri podizao
kriterijume za usklađivanje zgrade filharmonije sa palatom "Srbija",
dozvolio je da u parku ovog nacionalnog simbola i zaštićenog kulturnog dobra budu
postavljeni monstruozni, bezlični, kvadratni stakleni soliteri. Ovakvom neverovatnom
gradnjom u dvorištu spomenika kulture ruše se svi vrednosni elementi ove
najreprezentativnije beogradske lokacije i dobija još jedno katastrofalno urbanističko
rešenje koje se može porediti samo sa poznatim Beogradom na vodi. Međutim, tu
priči nije kraj.
Isti koncept
izgradnje četiri socrealistički brutalna dvadesetospratna solitera sadržan je i
u drugonagrađenom radu Branislava Redžića i tima ARCVS. Trećenagrađeni rad je u
prostor pored palate "Srbija" postavio višespratnu lamelu dugačku neverovatnih
370m meanderom povezanu za soliter koji dimenzijama nadvišuje i poslovnu kulu
"Ušće"! Toliko o očuvanju prostora novobeogradskog Bloka 13, zaštićenog
kulturnog dobra.
Nedavno su
objavljeni rezultati drugog arhitektonskog konkursa za zgradu Beogradske galerije
na Kosančićevom vencu. Drugoplasirani autor sa konkursa za Beogradsku
filharmoniju Branislav Redžić sa timom ARCVS ovde je dobio prvu nagradu. Da
podsetim, ovaj autor već se pokazao na Kosančićevom vencu, kada je projektovao
zgradu u Pariskoj br. 8, brutalni i neodgovorno projektovani objekat koji je
definitivno uništio i ono malo preostalog tradicionalnog i istorijskog duha
ovog beogradskog Monmartra.
Prvonagrađeni
autor je predstavio "origninalnu ideju" - odlučio je da na površini placa
predviđenog za galeriju - ništa ne gradi! Ako je ova ideja pobedničko rešenje
na konkursu i ovo bio cilj konkursa, postavlja se pitanje da li je uopšte
trebalo raspisati konkurs ili ostaviti prazan plac? U tom slučaju, trebalo je
možda raspisati konkurs za rešenje laguma na Kosančićevom vencu, pa bi dobijena
rešenja bila mnogo interesantnija i funkcionalnija. Nadalje, prostor gradske
galerije koju je Redžić postavio u podrumskoj etaži nema dovoljnu visinu
potrebnu za izlaganje artefakata većih gabarita. To je dobar prostor za
grafike i slike malog formata. Međutim, zbog prostornog ograničenja, mnogi
autori neće moći u galeriji da izlažu slike većeg formata, a da ne govorimo o
skulpturama. Postavlja se pitanje: da li je Beogradu potreban prazan plac na
Kosančićevom vencu i galerija nedovoljnog kapaciteta u nivou podruma?
No comments:
Post a Comment