Saturday 26 September 2015

Slobodan Maldini "Bitef i "Kosa"", Večernje novosti, 26. septembar 2015.



Dnevnik zabluda

Bitef i "Kosa"

Piše Slobodan Maldini

Prošao je Bitef. Svake godine, u Beogradu se održava ovaj internacionalni teatarski festival. Osnovan 1967. godine na inicijativu Mire Trailović, Jovana Ćirilova i njihovih saradnika, festival je tokom postojanja bio mesto na kojem su predstavljena najveća eksperimentalna i klasična pozorišna dostignuća. Bitef skoro pola veka gradi naše kulturne veze sa svetom, predstavlja publici svetska teatarska dostignuća i podstiče razvoj i afirmaciju pozorišne umetnosti kod nas. Od nastanka festivala do 1989. Bitef je organizovan u okviru pozorišta Atelje 212, a nakon toga u BITEF teatru.


Imao sam tu čast da upoznam i sarađujem sa Mirom Trailović i Jovanom Ćirilovim, posebno u periodu kada sam sredinom 1980-tih, kao mlad arhitekta, radio na rekonstrukciji crkve na pijaci Bajloni i njenoj adaptaciji u pozorišnu zgradu. U toku radova na enterijeru, Mira Trailović je dolazila skoro svakodnevno, interesujući se za realizaciju ovog hrabrog projekta. A isto toliko hrabra bila je postavka iz 1969. čuvenog hipi mjuzikla "Kosa" u Ateljeu 212, samo godinu dana posle svetske premijere na Brodveju, u režiji Mire Trailović i Zorana Ratkovića, prema adaptaciji književnika Bore Ćosića. Ova predstava, poznata po sloganu "Vodite ljubav, a ne rat", nastala je godinu dana posle velikih studentskih demonstracija u Jugoslaviji 1968. Zbog ovih protesta, na televiziji je uvedena cenzura, predstavnici policije sedeli su u redakcijama dnevnih novina, koje su u tekstovima studente nazivale "šačicom kriminalaca". I sami hipici, autori "Kose" Džerom Ragni i Džejms Rado došli su iz Njujorka u Beograd na izvođenje predstave. Kada je na sceni Dušan Prelević Prele zapevao pesmu "Daj nam sunca", Rado je skočio na scenu, izazvavši ovacije publike. Poznat po "golišavim scenama", ovaj pozorišni komad Ateljea 212 nije mogao da bude izveden i na gostovanju u Trstu, jer je u Italiji golotinja u pozorištu u to vreme bila strogo zabranjena, zbog čega bi svi protagonisti ove predstave tamo bili pohapšeni. I pored molbi iz Italije, Mira Trailović nije pristala da izmeni koeografiju i gostovanje je otkazano. Po ugledu na omladinski hipi pokret iz SAD, u Srbiji su u to vreme mladi počeli da puštaju kosu, nose džins i slušaju tzv. psihodelični rok. Na novogodišnjem dočeku 1970. u Domu omladine, kojem je prisustvovao Tito, glumačko "pleme" "Kose" je u opuštenoj atmosferi oduševljenom predsedniku otpevalo pesmu "Daj nam sunca". Do danas nije potvrđena informacija odštampana u jednoj američkoj brošuri da je sam Tito producent beogradske "Kose". Međutim, nakon četiri godine i čak 250 izvođenja, "Kosa" je skinuta sa repertoara posle jednog matine izvođenja pred vojnicima i starešinama. Scena u kojoj akteri "Kose" cepaju vojne knjižice nije naišla na razumevanje i kritikovana je zbog lošeg uticaja na mlade vojnike.

No comments:

Post a Comment