Dnevnik zabluda
Muzej poraza
Piše Slobodan Maldini
Nedavno je ministar kulture najavio "konačan"
završetak rekonstrukcije Narodnog muzeja u Beogradu. To isto je uradio i njegov
prethodnik, koji je na zgradu muzeja postavio časovnik koji otkucava sate i
minute do otvaranja. Sat je otkucao, a prethodni ministar razbarušene kose ipak
se nije očešljao, iako je obećao da će to učiniti ukoliko muzej ne bude završen
u roku. Ali, kakva je sudbina rekonstrukcije muzeja?
Današnja zgrada Narodnog muzeja u Beogradu nije
projektovana da bude muzej. Po projektu Andre Stevanovića i Nikole Nestorovića davne
1903. sagrađena je zgrada Uprave fondova državne hipotekarne banke, u koju je
1952. smešten Narodni muzej. Nevolje sa prostorom kulminirale su dvehiljaditih,
kada je ukazano na ugroženost zbirki zbog loše klimatizacije koja zbog
besparice nije rekonstruisana decenijama. Muzej je zatvoren 2003, a naručen je
projekt rekonstrukcije od Milana Rakočevića, tadašnjeg profesora Arhitektonskog
fakulteta. Pojedini predstavnici arhitektonske struke tada su ukazivali da je projekat
vredan milion evra preveliko finansijsko opterećenje za društvo koje nema para
da popravi klima uređaje muzeja. Promenom čelnika Narodnog muzeja ovaj izrađen
i plaćen projekat je odbačen, a izrada novog je poverena tada mladom talentovanom
arhitekti Vladimiru Lojanici. "Zlobnici" su ukazivali na neiskustvo
ovog sina poznatog akademika SANU, a u tom poslu videli su "pipke"
arhitekata akademika koji su bili u komisiji za izbor projekta. Zbog nepostojanja
uslova za smeštaj eksponata u depou muzeja, čuvanje ugroženog nacionalnog blaga
povereno je inostranoj kompaniji. U međuvremenu, već plaćeni projekat Vladimira
Lojanice je napušten kao preskup i neostvariv.
Narodni muzej potresaju brojne afere. Nedavno je italijansko
tužilaštvo pokrenulo istragu zbog osam slika srednjovekovnih italijanskih
majstora Ticijana, Tintoreta i Karpača koje se, navodno, bespravno nalaze u
muzeju. Naime, slike su se, posle Drugog svetskog rata, našle u savezničkom
sabirnom centru u Minhenu i trebalo je da budu vraćene vlasnicima. Kontroverzni
antikvar Ante Topić Mimara, koji je u to vreme pri vojnoj misiji FNRJ u Berlinu
učestvovao u pravljenju spiska umetničkih dela tokom rata oplačkanih i odnetih
iz naše zemlje, ove slike je preneo u Jugoslaviju.
Milionski vredan zlatni Avarski pojas u vlasništvu Muzeja
Srema, dat Narodnom muzeju na restauraciju, Muzej je godinama odbijao da vrati,
zbog čega se sumnja da je vraćena jedna od napravljenih replika, a da je
original nestao. Druga, neprocenjiva
germanska fibula (broš) je posle iskopavanja takođe poslata na konzervaciju u
Narodni muzej, gde je ukradena. Otkrivena je u sastavu zbirke njujorškog
Metropoliten muzeja. Danas, neki tvrde da je pravi razlog zatvaranja Narodnog
muzeja veliki broj falsifikata koji se nalaze u njegovim fundusima.
Na slici: Narodni muzej, stara razglednica
No comments:
Post a Comment